Vi har köpt ett gammalt hus i Grängesberg. Uppvärmningen är elektrisk. På elregulatorn står det “Billman”. I hallen finns en apparat som ser ut som en klocka, som jag förstår är en termostat eller regulator för uppvärmningen. Den verkar inte fungera. Vart ska jag vända mig för att få hjälp?
 
Om det är elektrisk uppvärmning så vänd er till en duktig elektriker men räkna inte med att de kan göra skärskilt mycket alls. Idag slänger man ut det gamla systemet och installerar värmepump istället så jag tror egentligen ni borde kontakta några olika värmepumpsfirmor såsom Bosch/IVT, Daikin, CTC, NIBE, Mitsubishi eller Thermia som kan finnas på rimligt avstånd.
 
  • Gilla
Leila Zordinova
  • Laddar…
L Leila Zordinova skrev:
Vi har köpt ett gammalt hus i Grängesberg. Uppvärmningen är elektrisk. På elregulatorn står det “Billman”. I hallen finns en apparat som ser ut som en klocka, som jag förstår är en termostat eller regulator för uppvärmningen. Den verkar inte fungera. Vart ska jag vända mig för att få hjälp?
Foton på det du har säger allt, både på pannan och klockan och regleringen.
 
  • Gilla
Leila Zordinova
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Foton på det du har säger allt, både på pannan och klockan och regleringen.
 
  • Svart fyrkantig väggklocka på blommig tapet med ett litet fyrkantigt objekt bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med strömbrytare och säkringar, märkt "Billman" och etikett för "MK Miljö-Konsult".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvöppen trädörr med vitt handtag och en skiva bakom, belyst av svagt ljus. Mörk omgivning och skuggor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar klockan ? Snäpp av locket, på tidshjulet så kan det vara röda och blå små piggar, dom är för att byta värmen i huset på olika tider. På sidan till höger finns det inställningar, sol (samma värme 24/7 ) måne ( nattsänkning eller åka bort ) eller ( kommer inte ihåg just nu ) klocka som ändrar värmen på tider som småpiggarna är placerde för. Du ska ha markeringen på sol.
Ta gärna av locket ( fronten ) och fota rakt framifrån.
 
  • Gilla
Leila Zordinova
  • Laddar…
Du kan försöka lista ut hur den fungerar, men om den inte gör det tror jag inte att du kan få den reparerad eftersom den är så gammal. I det fallet behöver du be en elektriker riva ut den eller koppla förbi den. Sen får du styra varje element individuellt med sin termostat. Kanske kombinera med att installera en luft-luftvärmepump.
 
  • Gilla
Leila Zordinova
  • Laddar…
Min man försökte reparera och provade att koppla in varje element separat, men bara två av sex startade och värmer. Tack till alla för era råd. Luftvärmepumpen är installerad, men den värmer inte upp alla rum när dörrarna är stängda.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.