940 läst ·
16 svar
940 läst
16 svar
Gamla radiatorer i källare.
Den där radiatorn ser ut som en Purmo C21 eller C22 med storleken 600x600, den kommer att behöva ha 80-90⁰ på inkommande framledning för att kunna hålla ett rum på ca 15 m² (1000 W i värmebehov) uppvärmd till 19⁰.TrainyMcTrainface skrev:
Tack för två superbra svar. ☺️
Nä jag vart också osäker på hur det kan hållas så jämnt året runt. Däremot kom jag på att det finns EN radiator på andra sidan källaren, på bastun i tvättstugan. Nu va den helt avstängd och vrider jag på den så låter det "sssccchhhh" i rören, vilket det inte gör i resten av husets radiatorer om jag vrider...?
Kan den KANSKE ha hjälpt till med tempen här nere, då alla dörrar här nere står öppna och en ut-fläkt i puben drar igenom luften så det cirkulerar lite värme?
Äldre hus brukar man räkna 70-100 W/m² i värmebehov.
Ta en koll på Purmo's hemsida, "lek" lite med värmeeffektkalkulatorn,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...atorer/horisontella-panelradiatorer/compact-c
Håller med dig helt och hållet, Bönhas. Att den förre ägaren hävdade att de aldrig blev "varma" är inte något expertutlåtande...Bönhas skrev:
Om de inte behövs för uppvärmning vidhåller jag att ditt förslag är en enkel lösning.
Om de inte är inkopplade och du vet att de inte behövs ser jag inget problem med att ta bort rubbet.
Vad jag däremot ser stora problem med är om du tar bort nödvändig uppvärmning. Så se bara till att ha koll på det innan du gör något som är svårt att återställa.
Pjäserna i fråga är radiatorer, värmeelement. Det har många (så klart) och de flesta vill ha varmt så det tar inte bort dem utan att ersätta med något annat. Att bara ta bort radiatorerna är mycket dumt om vi inte vet hur källaren värms nu?
Se inte mina försök till att vara lustig eller övertydlig som något negativt. Inget ont menat.😁
Det absolut "hus-smartaste" man kan göra är att fråga när man inte vet. Och det andra är att inte ge sig på det man inte begriper. Jag tycker du uppfyller de kraven till 100%.
Dumheter har vi alla gjort. Men att av misstag förstöra husets uppvärmning kommer högt upp på listan över de värsta. Nog om det. Du är bland vänner!
Jag tänker så här. Om radiatorerna suttit i huset i nästan 90år, skulle jag tänka mig för mycket noga innan jag tog bort dem. Rent principiellt är en mycket bra metod att inte ändra för mycket innan man bott i sitt nya hus ett år. Så man upplevt alla årstider. Och insett varför saker och ting är som de är. Saker som inte har ändrats på lång tid, kanske under 90 år är många gånger riktigt bra lösningar. Att fälla ett 90årigt träd är lätt, att ersätta det är omöjligt. Ju konstigare lösningar man hittar ju smartare kan de faktiskt vara. Men man förstår inte allt direkt. Så ta det lugnt, skulle jag säga.
Puben funkar nog till sitt syfte oavsett om radiatorn är kvar eller inte. Den ger en genuin äkthetskänsla som är svår att köpa. Lägg ett år på planering och tänk-först-riv-sen skulle jag också säga.
Blev härom året kallad till en bostadsrättsförening där en medlem, en dam i sen medelålder, hävdade hon frös. Hon hade gjort livet surt för styrelsen i flera år, så de bad mig komma in och mäta. Detta var i mitten på mars och milt väder, runt 5 grader. Vi mätte och hon hade de 23 grader hon var utlovad. Jag mätte radiatorerna och vid tilloppet höll de de 27 grader de skulle. Således inget fel på värmesystemet. Tanten blev då ilsk, lade handen på radiatorn och sade "de är ju iskalla, elementen skall ju vara heta, det kan vem som helst begripa"! Se, det var ett expertutlåtande...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden