Lång väntan på installation av luft/luftvärmepump gör att jag behöver ett element så länge.

Det är 25kvm, 2,4m i takhöjd, 145mm isolering i väggar och 220mm i rak.

Tänkte sätta dit ett oljefyllt element, men vilken effekt behöver jag om jag vill hålla 15C över yttertemp?

Gjorde ett test med en 750W värmefläkt och det verkade ge ca +10-12C men dess väldigt oexakta termostat gör det svårt att avgöra...
 
tommib
100W/kvm är en standard som man ofta räknar med (för inomhustemp). Det stämmer säkert ok för ditt garage också. Jag skulle satsa på en 2kW fläktkonvektor, den är mer effektiv för att värma upp ett större utrymme då den vispar runt luften med fläktarna istället för att bara förlita sig på termiska flöden.
Oljefyllda radiatorer har få fördelar nuförtiden när termostaterna är bättre. De var bättre förr med dåliga termostater då de kunde hålla en jämn temperatur bättre pga trögheten.
Fläktkonvektorer på 2kW finns lite överallt och är billiga.
 
Är det något du skall använda i någon eller ett par månader i väntan på luftvärmepump? I så fall är väl den billigaste byggfläkt du hittar ett utmärkt val. De rekommendationer jag sett från tillverkare av element är 70 W/m² för att hålla normal rumstemperatur. Skall du inte ha 20º så kan du minska lite, men det är ingen nackdel att ha lite extra. Vill du hellre ha element så fungerar det minst lika bra. Termostaten är viktigare än typen av värmekälla, men är det bara för en kortare tid är det också ganska oviktigt.
 
tommib
Garanterat. Det var precis den jag tänkte på....
 
Tack!
Nu står det en sån och blåser på lägsta inställningen och hittills verkar det bra, ska nog inte bli nått problem även vid en del minus om den går på 2kW.

Finns det nån liknande tumregel för årsenergiförbrukningen ?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.