Har suttit och räknat lite på min energiförbrukning.
Just nu har vi fjärrvärme med en årsförbrukning på 25 808 kWh á 56 öre + en fast årsavgift på 4771,20kr exkl moms, vilket ger en totalkostnad om 24030kr/år eller 2002kr/mån.

Och räknar jag på en värmepump på 3 cop så går det åt 8602 kWh el och beräknar det på ett elpris på 1,50kr/kWh så får jag ett totalpris om 12903kr/år eller 1075kr/mån.
Ganska stor skillnad tycker jag, borde tjäna in den på 10-15 år.

Men vill höra om nån har några synpunkter på hur jag räknat eller om det är något annat man bör tänka på innan man gör något.

Mvh
Niclas

Vad är livslängden på en bergvärmepump? Den totala kostnaden?

Så långt har jag inte kommit än men pumpen borde väl hålla i 10-15 år iaf och då är det ju bara kostnaden för pumpen som tillkommer, hålet är ju kvar.
Installerade bergvärme i mitt förra hus 2010 och det gick på ca 130.000 efter rot. Detta är visserligen lite större hus men så väldigt mycket dyrare borde det inte bli tycker jag.

Jag googlade jättesnabbt, fick fram något pris på runt 80000 för en pump. Låter det rimligt? Livslängden enligt någon annan sida angavs till runt 20 år. För ett snabbt överslag kan man då säga att pumpen kostar 4000/år.
Med dina siffror, plus kostnaden för att byta pumpen regelbundet, får jag då en besparing på 7127 kr/år. 130000/7127=18,2 år.

Så, lagom tills du har slitit ut din första bergvärmepump, så börjar du spara in nästan 600kr/månad.

Jag antar dessutom att servicen på ett bergvärmesystem är mer omfattande, det finns fler delar som kan gå sönder, osv.

En faktor är ju också hur man tror att de olika alternativen prisutveckling kommer att se ut framöver..
Hur ser avtalet ut för fjärrvärmen? Följer priset KPI eller något liknande?
Vad ska man tro om prisutvecklingen på el framöver? 😕

Om man köper en LLVP med en COP på över 5. Vad blir kostnaden då?
Och besparningen?

Excel
Räkna med en pump med 4,6 cop för ca 80.000kr som håller i 20 år och borrhål för 50.000kr som håller för evigt.

Tveksamt om det är lönsamt, kalkylen bygger det framtida pris du betalar för fjärrvärmen.

Jag ville han skulle komma till denna slutsats själv.

Har nan fjärrvärme, blir det svårt att räkna hem investeringen.
I bästa fallet, kan en luft/luft vara bra.

Men med en pump med cop 4,6 borde besparingen bli ca 15600kr/år med ett elpris på totalt 1,50kr/kWh. Och slår man ut det på 15 år så blir det ju ca 234.000kr, och så mkt service och underhåll kan det väl knappast bli så den kalkylen inte går ihop? Eller missar jag något?

Sen är jag medveten om att elpriset kan sticka iväg, men fjärrvärmen blir nog knappast billigare i framtiden heller skulle jag tro. Har fått en avisering om höjning från nyår som för min del blir ca 400kr/år.

Atom: tänkte du att jag ska komplettera med en luft/luft eller helt ersätta befintligt system?

Komplettera. En LLVP kommer inte att klara ditt värmebehov vid -15 eller lägre. Dock kan den spara en del vid temperaturer över -15.

Från och med 1 januari 2021 blir det nya krav på energihushållning. Max 15 kWh per kvm och år. Detta kommer att tvinga bl.a. värmepumpstillverkarna att hitta på mer effektiva pumpar.
Jag skulle avvakta dessa 5 år med så pass stor investering.

Atom skrev:
Från och med 1 januari 2021 blir det nya krav på energihushållning. Max 15 kWh per kvm och år. Detta kommer att tvinga bl.a. värmepumpstillverkarna att hitta på mer effektiva pumpar.
Menar du EU :s krav på att alla nybyggnationer ska vara näranoll hus?
Det är ett mål de satt upp bara. Eller du syftar på något annat?

Excel
Räkna på det ordentligt i excel med känslighetsanalys avseende elpris och fjärrvärmepris så får du en bättre bild.

Åtminstånde täcker din fasta årsavgift bergvärmepumpen och lite där till.

Också en skön markering till till bolaget som levererar fjärrvärme..

kanonkula skrev:
Menar du EU :s krav på att alla nybyggnationer ska vara näranoll hus?
Det är ett mål de satt upp bara. Eller du syftar på något annat?
Ja. Det är detta jag syftar på. Det är inte enbart isoleringsmässigt som man ska försöka uppnå detta. Även nya lösningar på uppvärmning krävs. 2010 var det samma sak. Det var i samband med de kraven som t.ex. Nibe kom med frånluftsvärmepump 750P. För att möta dessa krav.

Samma blir det i slutet av 2020. Ni får se.

D
Atom skrev:
Det var i samband med de kraven som t.ex. Nibe kom med frånluftsvärmepump 750P. För att möta dessa krav.
De Nibe och andra gjorde med frånluftsvärmepumparna var väl att sänka avlufttemperaturen (givetvis med ökad insats i form av kompressorel) för att större andel av energin skulle täckas av kompressorn och man därmed skulle uppfylla de nya kraven.

Det säger ju ingenting om COP-siffrorna i sig, men större andel energi från kompressor istället för elpatron borde ju ge högre COP.

Men du kan ju inte ta detta "knep" och överföra det till en bergvärmepump, då det med bergvärmepumparna inte finns någon naturlig gräns för hur mycket energi du kan arbeta med. Du kan redan nu få 100% effekttäckningsgrad från kompressorn med en bergvärmeinstallation, så du kan inte öka system COP genom att minska elpatrontimmarna som man kunde med frånluftsvärmepumparna.

Så det finns inget som säger att det automatiskt kommer att dyka upp mycket effektivare bergvärmepumpar om 5 år. Det är ju inte så att tillverkarna med flit gör dem mindre effektiva nu och bara kan ändra lite i konstruktionen för att få en dramatiskt bättre prestanda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.