2 826 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Hur blir det med golvvärmen i framtid?
Sida 1 av 2
Hej!
Finns det någon här som har funderat på hur det kommer att bli efter 2020? Då kommer man ju bara mer att bygga nära-nollhus med (troligtvis) mycket lågt värmebehov.
Tycker ni att man kommer att installera golvvärme i sådana hus? Vilket värmesystem kommer de att ha? Kommer de att värmas enbart via ventilationssystemet?
Finns det någon här som har funderat på hur det kommer att bli efter 2020? Då kommer man ju bara mer att bygga nära-nollhus med (troligtvis) mycket lågt värmebehov.
Tycker ni att man kommer att installera golvvärme i sådana hus? Vilket värmesystem kommer de att ha? Kommer de att värmas enbart via ventilationssystemet?
"Nära-noll-hus" börjar det ju komma varningar om att dessa väldigt lätt blir mögelskadade. Så jag tror det trenden att man "måste bygga så 2020" inte kommer vara något krav.
Men det är min personliga ovetenskapliga gissning. Men den tesen har jag alltid haft sen dessa började byggas. Metoden är inte tillräckligt beprövad och testad för att säkerställa att den är "bra" i alla aspekter förutom i energisynpunkt.
Edit:
Gissningsvis kommer golvvärmen finnas kvar (och dominera som uppvärmning) för vanliga villor 2020.
Men det är min personliga ovetenskapliga gissning. Men den tesen har jag alltid haft sen dessa började byggas. Metoden är inte tillräckligt beprövad och testad för att säkerställa att den är "bra" i alla aspekter förutom i energisynpunkt.
Edit:
Gissningsvis kommer golvvärmen finnas kvar (och dominera som uppvärmning) för vanliga villor 2020.
Redigerat:
Men idag byggs det ju redan hus med ganska låga U-värden kring typ 0,12 - 0,15 W/m²K.
Sen finns det en massa isoleringsmaterial med olika egenskaper och värmeledningstal kring 0,025 W/mK och till och med kring 0,006 W/mK (vakuumisolering).
Vad jag förstår finns det Inga mögelproblem i dagens passivhus. Man ska ju alltid projektera fuktsäkert!
Sen finns det en massa isoleringsmaterial med olika egenskaper och värmeledningstal kring 0,025 W/mK och till och med kring 0,006 W/mK (vakuumisolering).
Vad jag förstår finns det Inga mögelproblem i dagens passivhus. Man ska ju alltid projektera fuktsäkert!
Jag är ganska skeptiskt mot att lägga golvvärme med låg bygghöjd på befintliga golvkonstruktioner där jag inte vet hur de är uppbyggda. Golvvärmen skulle kunna leda till fuktproblem om det t.ex. saknas isolering i/under golvkonstruktionen.
Ja, diskussionen handlar om hur det blir med golvvärme i framtiden. I framtida nära-nollhus.
- om huset drar lite energi behövs det ofta inget akrivt värmesystem
- golvvärmen kommer troligtvis att vara avstängd även en stor del under vinterhalvåret
- vilket beläggningsmaterial ska man då välja? Beläggningsmaterialet påverkar framledningstemperaturen och komforten när man går barfota och golvvärmen inte är på ...
Det är typ de frågor som är interessanta att diskutera!
- om huset drar lite energi behövs det ofta inget akrivt värmesystem
- golvvärmen kommer troligtvis att vara avstängd även en stor del under vinterhalvåret
- vilket beläggningsmaterial ska man då välja? Beläggningsmaterialet påverkar framledningstemperaturen och komforten när man går barfota och golvvärmen inte är på ...
Det är typ de frågor som är interessanta att diskutera!
EU har som mål att alla nybyggnationer 2021 ska vara näranoll hus.Dock kommer det inte hända.Ewald skrev:
Golvvärme kommer vara kvar, komforten är oslagbar och värmen sprids bra/jämnt. Som en liten bonus är det underhållsfritt också.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Personligen tycker jag ambitionen är överdriven. Det är bra med energisnåla hus men att bygga hus som en extrem termos blir dyrt och oavsett proj, så ökar riskerna för fuktproblem iaf med dagens isoleringsmaterial som troligen kommer vara de vanligaste 2020.
Dessutom blir en fasad på typ 500 mm dyr, detta innebär att priserna går upp, mer energi går åt att producera husen. och det blir ännu mindre BOA/m2.
Jag tror mer på en balans mellan isolering och producera "grön energi".
Nu handlade tråden om GV så ja svarar att den kommer finnas kvar 2020, något så skönt för fötterna kommer aldrig att försvinna!
Dessutom blir en fasad på typ 500 mm dyr, detta innebär att priserna går upp, mer energi går åt att producera husen. och det blir ännu mindre BOA/m2.
Jag tror mer på en balans mellan isolering och producera "grön energi".
Nu handlade tråden om GV så ja svarar att den kommer finnas kvar 2020, något så skönt för fötterna kommer aldrig att försvinna!
Golvvärme är ju väldigt skönt för kalla fötter, speciellt i badrum/hall där många ofta brassar på lite extra. Syftet där är ju också att torka upp golvet. Men i övriga utrymmen tycker jag att det ofta i moderna välisolerade hus innebär kalla golv under den tid på året då värmebehovet är lågt. Så om det i framtiden byggs hus med ännu mindre värmebehov så kommer tid under året med värmebehov att minska ytterligare.
Jag tror att detta kommer att leda till att färre väljer golvvärme 2020 eller att folk väljer bort naturligt kalla material så som klinker och i stället väljer material som känns varma is sig självt och passar tillsammans med golvvärme!
Jag tror att detta kommer att leda till att färre väljer golvvärme 2020 eller att folk väljer bort naturligt kalla material så som klinker och i stället väljer material som känns varma is sig självt och passar tillsammans med golvvärme!