Hej.

Har i dagsläget radiatorsystem kopplat på min fjärrvärmecentral i källaren. Ska nu koppla på en uponor push 23 för att shunta vattnet till golvvärmefördelaren. Undrar då om jag kopplar golvärmeshunten på rören efter fjärrvärmecentralen, eller innan centralen direkt på fjärrvärmerören?

Tacksam för svar. // Robban

Efter centralen, på "din" sida av centralen.

Tack! På med en T koppling på 22mm röret som matar ut till radiatorerna då bara?

ja.

Krilleman
Det sitter ventiler på inkommande vatten till puschen med jag skulle satt extra kulventiler direkt efter T-rören på matningen också. Enkelt att koppla in då det passar dig och enkelt att stänga av om något skulle strula.

I detta läget är det ju också smidigt att montera kulventiler på radiator-matningen också (När du endå tömmer systemet) så du grupperar ut dessa med, och får på så vis två olika kretsar som är avstängningsbara separat från varandra.

Mitt eget värmesystem har jag grupperat upp i fem olika "grenar" så jag enkelt kan stänga av radiatorer sektionsvis/GV/haddukstork individuellt. Kostar en slant, men väldigt skönt att kunna ha värme på i resterande grupper när något går fel.

:thumbup:

Push23A_fordelare_2012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för bra svar!

Fördelar/ nackdelar att säga shunten uppe vid fördelaren som din bild visar om man har plats? :)

Krilleman
Shunten är ju förberedd för att sitta bredvid fördelaren, har du möjlighet att sätta den där så sätt den där. Då blir det ju även mer kostnadseffektivt då det går åt mindre kopplingar.

Okej, men shunten får intee plats i fördelarskåpet eller? Tänker på hur det blir med säker vatten då skåpet blir inbyggt i vägg med dräneringsslang i botten ifall nått skulle läcka. Hamnar då shunten brevid skåpet blir det lite dumt? Men den kanske får plats i?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.