4 180 läst ·
52 svar
4k läst
52 svar
Byta till bergvärme??
- Styrningen av bypass för att få grundflöde i servicen (under sommar).
- Varmvattenregulatorn.
- Tryckutjämningshål av de båda sidorna för rullmembranet i ventilen jag länkade till innan.
... är flera saker som strulat.
Jag har varit i den här diskussionen innan där den ena parten är förespråkare för Fjärr och den andra för VP.
Kanske( ? ) finns en del av förklaringen i om man har haft riktig tur eller otur med sina anläggningar.
- Varmvattenregulatorn.
- Tryckutjämningshål av de båda sidorna för rullmembranet i ventilen jag länkade till innan.
... är flera saker som strulat.
Jag har varit i den här diskussionen innan där den ena parten är förespråkare för Fjärr och den andra för VP.
Kanske( ? ) finns en del av förklaringen i om man har haft riktig tur eller otur med sina anläggningar.
Thermia erbjuder försäkring upp till 14 år.DIY_freak skrev:Som alltid finns det de som har tur och de som har mindre tur. Om du räknar med en realistisk livslängd på pumpen på 15 år så får du nog som genomsnittskund räkna med att byta växelventilen minst en gång, troligen två och byta en av cirkulationspumparna en gång. Som sagt, en del klarar sig lindrigare undan och en del har det värre och får ett kompressorbyte eller byte av expansionsventil under de 15 åren, så de åtgärder jag räknade upp får representera en genomsnittskund.
För övrigt så finns det ett talesätt om att "ropa hej före man är över bäcken". Om din pump rasar i vinter så kommer du antagligen inte anse det värt att byta kompressor i den. Då har din pump bara klarat sig i 11 år istället för beräknade 15. Då har din "servicekostnad" plötsligt blivit 16,000:- (ny pump 60,000:- blir 4,000:-/år i 15 år och din pump klarade sig 4 år för lite).
Så servicekostnaden för en bergvärmepump är lite som ett lotteri...
Ja alternativet var ju friköpt fjärrvärme. Tyvärr så tog GE bort paket 4 innan vi utvärderat alternativen och tagit in offerter. Det slutade i alla fall med att vi beställde en Nibe 1255 för 137 000 kr.DIY_freak skrev:Fast då har du ju glömt att tala om att du kan betala mer i engångskostnad och få ner fjärrvärmepriset en hel del. Du hade till och med kunnat få ner det ända ner till 42,5 öre/kWh och bundit priset till det i tre år om du velat och utan någon månadsavgift/årsavgift om du varit kund i somras.
Vad kostade din bergvärmeanläggning som du beställde och vilken pump valde du?
Fjärrvärme avtal 4: Årskostnad 15 500 kr. Investeringskostnad 130 000 kr.
Fjärrvärme avtal 3: Årskostnad 21 500 kr. Investeringskostnad 82 000 kr.
Bergvärme: Årskostnad 9500 kr. Investeringskostnad 137 000 kr.
Det återstå att se om vi blir nöjda med bergvärmen, den blir installerad i år med extern elmätare så jag kommer kunna utvärdera den nästa år.
137,000:- före eller efter ROT? Vad är totalsumman?
I årskostnaderna för resp. alternativ har du inte räknat med avskrivningskostnaden på förväntad livslängd antar jag, utan det är förbrukningsavgifterna du redovisar? Med tanke på att din pump kostar 70,000:- på postorder och det kostar minst 10,000:- för installationen av en ny pump och en förväntad livslängd på 15 år, så ligger årskostnaden för själva pumpen på ca 5,300:-. Fjärrvärmeväxlaren är inte heller gratis men det är betydligt lägre belopp vi talar om där, ca 1,000:-/år. Så om vi justerar dina årskostnader efter det blir fjärrvärmen 16,500:- och bergvärmen 14,800:-.
I årskostnaderna för resp. alternativ har du inte räknat med avskrivningskostnaden på förväntad livslängd antar jag, utan det är förbrukningsavgifterna du redovisar? Med tanke på att din pump kostar 70,000:- på postorder och det kostar minst 10,000:- för installationen av en ny pump och en förväntad livslängd på 15 år, så ligger årskostnaden för själva pumpen på ca 5,300:-. Fjärrvärmeväxlaren är inte heller gratis men det är betydligt lägre belopp vi talar om där, ca 1,000:-/år. Så om vi justerar dina årskostnader efter det blir fjärrvärmen 16,500:- och bergvärmen 14,800:-.
137 000 kr är efter rot. Totalkostnaden har jag inte i huvudet. Det är bara förbrukningskostnaderna som jag skrev upp. Min fjärrvärmecentral är 10 år gammal, så det är möjligt att någon komponent behöver bytas framöver, det får man också ta med i beräkningarna. Jag hoppas förstås att bergvärmepumpen håller betydligt längre än 15 år. Det är ju inte nödvändigt att byta hela anläggningen för att kompressorn går sönder.
35% av totalkostnaden anses utgöra arbetskostnad vilket betyder att totalkostnaden var 166,000:-. Det har ju betydelse för dem som har nya hus eller inte har någon ROT kvar (för övrigt sänks ju ROT nästa år).FG skrev:137 000 kr är efter rot. Totalkostnaden har jag inte i huvudet. Det är bara förbrukningskostnaderna som jag skrev upp. Min fjärrvärmecentral är 10 år gammal, så det är möjligt att någon komponent behöver bytas framöver, det får man också ta med i beräkningarna. Jag hoppas förstås att bergvärmepumpen håller betydligt längre än 15 år. Det är ju inte nödvändigt att byta hela anläggningen för att kompressorn går sönder.
Det är klart att man hoppas på att värmepumpen lever längre än 15 år. Vissa gör det, andra går sönder tidigare. Om du värmepump har gått i 15 år och kompressorn rasar, då tillåter jag mig att tvivla på att du kommer investera i ett kompressorbyte.
Men min bergvärmepump är ju 16 år nu och visar inga tecken på att må dåligt (fast då är alltså kompressorn bara 9 år och VVB 8 år, så det är ju lite fusk).
Här kan du se om grannarna har borrhål och hur djupa de är.nola skrev:
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
Klicka här för att svara