Y
Att det rasslar i ena radiatorn titt som tätt är jag van med, får avlufta den då och då.

Men ibland har det hänt att det rasslar som om någon råtta klättrar på utsidan av väggen, men kort därefter börja låta i radiatorn. Anar att jag har en go luftbubbla i stammen som jag inte lyckats fåbort under alla dessa år.

Vad har ni för knep för lyckas med detta?

Oftast så luftar jag med systemet igång vilket är fel men jag har även haft bergvärmen avstängd. Samt avluftat på stammen men där har det aldrig varit något nämnvärt med luft.

Inget lite läck nånstans i kretsen då??

Y
Nja vore väl kanske säkerhetsventilen isf, har sett att den kan droppa ibland när jag har högt tryck men annars har jag inte sett några läckor (kan lätt följa stammen).

Små mängder dunstar fort. Vad har du för värmesystem?

Y
Bergvärme, lågtemp.

kulle
Om elementet ger värme som det ska och det inte kommer någon luft när du luftar, så skulle jag nog mer misstänka att något är sönder i ventilhuset på det elementet.
Kan uppstå lite konstiga ljud då

Y
Fast det är luft ibland men jag tror 1 eller 2 ventiler är skadade ja för muppfirman underdimensionerade något tokigt så pumpen gjorde extra mycket värme och cirkulationen gick på max för lyckas trycka fram värmen i kretsen.

Men just att stammen kan låta som att det är något som klättrar på väggen..svårt att tro att det är något skräp som halkar runt för det hade nog ljudet bara uppstått en gång och inte på samma ställe.
Kanske hänt 3 gånger iår som jag märkt.

kulle
Om en ventil är sönder kan själva tätningen i ventilen ligga och skramla till ibland, men detta är bara en gissning för vad som kan vara fel.
Någon annan kanske har ett bättre förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.