J
Håller på och gör om i köket, och bla ska en radiator byta plats. Valet kommer då om vi ska montera en ny radiator (som min fru tycker) eller flytta den gamla. Det är en gammal sektionsradiator ca 1m bred och kanske 15cm tjock (ska mäta mer exakt när jag kommer hem) troligen från ca 1930. Ganska tätt mellan sektionerna, inte så där superbreda sektioner som jag tror det var tex på 20-talet. Huset är från 1909. Rummet har 2 fönster, men bara en radiator. Vi ska bygga bänk framför fönstret där radiatorn sitter idag. Denna radiator kommer hamna vid fönster där vi ska ha köksbord.

Vi har bergvärme.

Personligen tycker jag inte dessa gamla radiatorer är så svåra att hålla dammfria. De nya är ju enklare att snabbrengöra genom att torka av på framsidan, men kommer nåt i mellan panelerna och i plåten som sitter där så blir det ju ett h-te att rengöra?

Jag antar att man för att få samma värmeeffekt även måste välja en rätt stor panelradiator?

Nackdelen är att en sektionsradiator stjäl utrymme på djupet. Samtidigt sitter man nog inte så nära väggen.

I utseende så tycker jag de gamla är snyggare, men frugan tycker vi ska passa på och byta till nytt... Oklart om det skulle funka med en ny, lite tunnare sektionsradiator eller om det är panelradiator som hon vill ha. Som alltid är smaken som baken, och jag är mer för bevara och hon är mer för att nytt är snyggt...

Iom denna kommer vara under köksbordet så tycker jag utseendefrågan inte är så betydande. Jag kan tänka mig byta till panelradiator om det gör henne nöjd... MEN det får ju inte bli ett nedköp eller en gigantisk panelradiator...

Frågan är om jag ska argumentera för att behålla vår nuvarande? Eller om det är bättre att byta?

Hjälp mig gärna med argument!

Detta att moderna inte stjäl utrymme är en tveksam sanning. Om dina nya radiatorer skall ge lika stor effekt, så kommer du att behöva dubbelpanelradiatorer med konvektorplåtar. En sådan radiator är lika tjock som en normal sektionsradiator. Finns ännu tjockare.

med moderna uppvärmningssystem strävar man efter att överdimensionera radiatorerna, så att man kan hålla en lägre temperatur på radiatorn, och ändå få lika varmt. Det ger högre verkningsgrad på värmepumpssystem. Alltså värmepumpen ger lägre energikostnad ju lägre temp du kan ha på radiatorn.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
J
Hittade nedan data;

Lenhovda dubbel panelradiator 590 hög, 98 mm djup, inkl konsoll, 1m bred, DT30, 490W
Lenhovda triplex, 500 hög, 215mm djup inkl konsoll, 1m bred, DT30, 792W

Rummet 3,7x3,5, jag vill räkna med 4,5cm invändig isolering + plankvägg ca 2" och på det panel. Gamla fönster med lösa innanfönster 2st ca 170 höga och 1100 breda. Nordösthörn. Stockholm. Bergvärme.

Vi har bott i huset ett knappt år och radiatorerna är sällan speciellt varma. Inga termostater, bara gamla slottsventiler vi aldrig rört, utomhusgivare och givare på returen, det verkar funka bra ändå. Verkar vara hyfsat balanserat. Bör nog inte gå ned i effekt, då kommer köket bli kallt!

Edit: Dubbel panel med 2 konvektorplåt, 600 hög, 127 djup med konsoll, 1m bred, 853W

Redigerat:
Det blir stort sett samma storlek oavsett panel eller sektion. Men fundera på hur lätt det är att få bort spagetti med köttfärssås som runnit ner mellan konvektorplattorna i en dubbelpanelradiator... Där tror jag sektionsradiatorn vinner :-)

J
Jag kanske ska prova att ta fram stålborsten, sen testa att köra färgspruta på radiatorn som sitter där, blir den snygg kanske det hela är löst... :)

Minns från mitt barndomshem (byggt 1924 - planlösning och utseende med dubbla murstockar, varav en bara var fejk och för ventilation, men rummen var förlagda så hade den vart riktig så hade man fått till en eldstad i varje rum men nu fanns bara ett fåtal eldstäder och bara en kakelugn i det huset, så jag misstänker att man satte in centralvärme redan från början, men att planen var sådan att man kunnat välja kakelugnar) så var det längre avstånd mellan sektionerna, grövre dimensioner än de jag har i mitt hus. De radiatorerna var snyggare tycker jag. De verkar inte nytillverkas?

De i mitt hus sägs vara installerade på 30-talet, när man även rev ut alla kakelugnar. Denna typ verkar ju gå att få tag på nya fortfarande.

• Gilla
My Saxin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.