zwanzig skrev:
Jag är övertygad om att eventuell kalibrering ligger lagrad i strömlöst tillstånd. Jag skulle prova med orginalkortet - givet kunskap i säker hantering av elektronik och om sådan finnes även starkström.
Frågan är bara vad jag får ut av det. Även om kortet visar sig fungera så lär inte företaget som bytat ta kostnaden för kortet, dessutom finns det väl risk för att de drar in sin garanti då jag varit o rört runt där. Att sälja kortet beg lär ju vara mer eller mindre omöjligt.

Med allra största sannolikhet kan du byta tillbaka till gamla kortet och prova med det utan problem. Se bara till att koppla bort all el när du byter!

Om du har kvar den gamla givaren så kan du även provmäta både den och den nya, under samma förhållanden, t.ex. genom att lägga dem i ett glas vatten, eller bara låta dem ligga i rumstemperatur en stund, och sedan ohm-mäta dem och se om de visar lika. Du kan även prova att värma med handen och se om resistansen ändrar sig med temperaturen.

Jag bytte själv givare i min gamla panna strax före jul. jag köpte dock inte en orginalreservdel för 450:-, utan istället ett motstånd för 3 kronor och 15 öre och lödde på sladdar och krympslang själv ;) Går som en klocka :)

Så, ja, lite synd om du ska betala 9000:- om allt som gick sönder var en givare (med ett motstånd som bara kostar några kronor, om det nu var hos dig, som hos mig)

Du kan fråga lite på www.pellets.info, där finns säkert en del folk med mycket kunskap om din panna, och vanliga problem osv.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Byt till det gamla kortet och provkör.
Kolla även givarna.
Är det intet fel på det gamla kortet, bestrid arbetet som verkar oseriöst gjort, dvs i fel ordning.
Det kan till och med varit det klassiska felet som det ofta är på datorer att det "bara" kräver en omstart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.