1 202 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
framledningstemperatur mot innetemperatur
Mja, framledningstemperaturen är proportionell mot utetemperaturen för att innetemperaturen ska vara konstant.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Precis som Fotografen säger så är framledningstemperaturen linjär mot utomhustemperaturen (t ex: ökar 2C framledning per -1 grad utomhus).
Däremot så brukar inte husets isolering vara linjär i praktiken så det brukar vara svårt att få till ett jämt inomhusklimat med enbart utomhusgivare. Man brukar då sätta in en rumsgivare centralt i huset så att man den kan justera för det.
Jag körde utan rumsgivare på min värmepump förut och det fungerade hyggligt, men inte bra. Runt 0C så brukar man få "knäcka" linjen så att den är nästan plan mellan +0-5C (har jag för mig) och att den ökar lite kraftigare när det blir kallare än 0C.
Däremot så brukar inte husets isolering vara linjär i praktiken så det brukar vara svårt att få till ett jämt inomhusklimat med enbart utomhusgivare. Man brukar då sätta in en rumsgivare centralt i huset så att man den kan justera för det.
Jag körde utan rumsgivare på min värmepump förut och det fungerade hyggligt, men inte bra. Runt 0C så brukar man få "knäcka" linjen så att den är nästan plan mellan +0-5C (har jag för mig) och att den ökar lite kraftigare när det blir kallare än 0C.
Klicka här för att svara