Jag installerade ett vattenburet system med radiatorer i somras. Nu är det dags att koppla på två radiatorer till på tidigare pluggade anslutningar. (Det är två små radiatorer som jag inte kopplade på direkt eftersom rummen skulle renoveras först.) Nu funderar jag på om jag ska tappa ur hela systemet eller inte när jag gör det. Alla radiatorer är i samma plan och matas underifrån, så rent teoretiskt ska det ju rinna ut ganska minimalt med vatten om jag först stänger ventilerna mot värmepumpen.
Båda radiatorerna sitter i våtrum, så lite vatten är ingen fara. Jag tänkte mera på om det är skit i vattnet som kan vara svårt att tvätta bort. (Det vattnet som kommit när jag luftat är rätt mörkt och känns lite oljigt.)
Hur skulle ni ha resonerat?

- Montera elementen och rören där allt ska vara innan du lossar pluggarna.
- Sätt en balja under pluggarna.
- Stäng av cirkulationspumpen, stäng ventilerna, stryp termostaterna på alla element.
- Ta bort pluggarna och koppla på dom nya rören, då hinner inte mycke rinna ut.
- öppna ventilerna.
- fyll på samtidigt som någon luftar nya elementen.
- starta cirkulationspumpen, öppna termostaterna.

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Tänk på att ditt radiatorvatten nu är ganska syrefritt så är rädd om det. gör om Demmpa skriver

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Ovanstående menar alltså att du ska försöka behålla så mycket av det mörka vattnet som möjligt. (Det är syrefattigt och snällt mot systemet.)

Krilleman
I våtutrymme är det alltid bra att ha ballofixer på radiatorerna pga rost.

Radiatorer tål inte fukt. Även fast dom är nya och fina.

Mitt tips blir således att du monterar ballofixer på ledningen innan radiatorerna. Släpp ur övertrycket och ta en ballofix i taget så kommer det knappt något vatten. :thumbup:

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
prototypen skrev:
Tänk på att ditt radiatorvatten nu är ganska syrefritt så är rädd om det. gör om Demmpa skriver
Jo, det är därför jag gärna skulle slippa tappa ur det. Avtappningsventiler finns, så annars vore det inga problem att tappa ur och spola rent lite.

Forumet verkar rösta för att köra utan urtappning i alla fall, så jag kör nog på det. Tyvärr är det inte riktigt så smidigt som att ta bort pluggarna och koppla in nya rör i ett moment. Radiatorerna är av typen med inbyggt koppel och rören som kommer upp ur golvet är tänkta att anslutas direkt till radiatorn. Så jag kommer att behöva behöva kapa rören innan jag kan få upp radiatorerna.

Utvändig rost är nog ingen större fara, det är välventilerade utrymmen och det slabbas inte så mycket med vatten i närheten av radiatorerna. Det vore iofs smidigt med ballofixer...fast lite tråkigt utseendemässigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.