Jag behöver er hjälp med en hostande Orlan-panna.
Flyttade från lägenhet till villa i augusti och körde först på luft-/luftvärmepump och insats för värme och elpatron för varmvatten. Började elda i oktober efter att ha fått genomgång av pannan. Genast började problemen med att pannan hostar och fräser, inte alltid men väldigt ofta.
Som ni ser på bilderna har förra ägaren försökt sätta in en pelletsbrännare därav det runda i övre luckan. Pannan är alltså en Orlan med tryckande fläkt. Hade rörmokare här för nära 2 veckor sedan som bytte pump och termostat på Laddomaten för de trodde den fick för dåligt flöde/kylning.
Rökgaserna förut låg på 350°C i toppen på tuberna innan nya pumpen och de. Inga turbulatorer satt i. Nu sitter det två turbulatorer i och temperaturen varierar mellan 180-300°C.
Ibland står laddomaten på 80/60 men det kan även vara 80/70, 80/55 men även 75/70, 72/70. Termometrarna är utbytta så de ska stämma.
Efter en timmes eldning så kan lågan i nedre kammaren "slocknat" och skorstenen ryker väldigt mycket. Försöker då starta upp pannan igen genom att öppna spjället och nedre luckan någon minut.
Ofta står pannan och puffar från fläkten så jag kan inte elda utan att ha dörren öppen till panncentralen.
Flera gånger har fläktkåpan åkt i golvet p.g.a. allt hostande.
Ett tag fungerade pannan hela tre dagar i rad utan problem men idag har det varit värre än någonsin! Jag har beställt nya tätningslister till övre och nedre luckan för de är slitna. Acktankarna är inbyggda och extraisolerade bakom skivorna ni ser på bilderna.
Det luktar rök i huset när den puffar för fullt. Snälla hjälp för jag vågar knappt gå hemifrån när jag eldar. Har ni några frågor så ska jag besvara dem så gott jag kan! Tack!
Lite fakta:
Orlan Super 40 kW, okänd ålder.
Laddomat 21 med ny pump och termostat (72°C)
3,5 m³ acktankar
Hus byggt -62, 2 plan och källare. Boarea 166 m² + 80 m² källare.
Vattenburet radiatorsystem men golvvärme i badrummet på övre plan.
Automatshuntning efter inställbar börkurva fungerar utmärkt.
Flyttade från lägenhet till villa i augusti och körde först på luft-/luftvärmepump och insats för värme och elpatron för varmvatten. Började elda i oktober efter att ha fått genomgång av pannan. Genast började problemen med att pannan hostar och fräser, inte alltid men väldigt ofta.
Som ni ser på bilderna har förra ägaren försökt sätta in en pelletsbrännare därav det runda i övre luckan. Pannan är alltså en Orlan med tryckande fläkt. Hade rörmokare här för nära 2 veckor sedan som bytte pump och termostat på Laddomaten för de trodde den fick för dåligt flöde/kylning.
Rökgaserna förut låg på 350°C i toppen på tuberna innan nya pumpen och de. Inga turbulatorer satt i. Nu sitter det två turbulatorer i och temperaturen varierar mellan 180-300°C.
Ibland står laddomaten på 80/60 men det kan även vara 80/70, 80/55 men även 75/70, 72/70. Termometrarna är utbytta så de ska stämma.
Efter en timmes eldning så kan lågan i nedre kammaren "slocknat" och skorstenen ryker väldigt mycket. Försöker då starta upp pannan igen genom att öppna spjället och nedre luckan någon minut.
Ofta står pannan och puffar från fläkten så jag kan inte elda utan att ha dörren öppen till panncentralen.
Flera gånger har fläktkåpan åkt i golvet p.g.a. allt hostande.
Ett tag fungerade pannan hela tre dagar i rad utan problem men idag har det varit värre än någonsin! Jag har beställt nya tätningslister till övre och nedre luckan för de är slitna. Acktankarna är inbyggda och extraisolerade bakom skivorna ni ser på bilderna.
Det luktar rök i huset när den puffar för fullt. Snälla hjälp för jag vågar knappt gå hemifrån när jag eldar. Har ni några frågor så ska jag besvara dem så gott jag kan! Tack!
Lite fakta:
Orlan Super 40 kW, okänd ålder.
Laddomat 21 med ny pump och termostat (72°C)
3,5 m³ acktankar
Hus byggt -62, 2 plan och källare. Boarea 166 m² + 80 m² källare.
Vattenburet radiatorsystem men golvvärme i badrummet på övre plan.
Automatshuntning efter inställbar börkurva fungerar utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Går pannan bättre med pannrumsdörren öppen?
Då kan man misstänka att tilluften till pannrummet är för dålig.
Har du någon tilluftsventil i pannrummet?
Då kan man misstänka att tilluften till pannrummet är för dålig.
Har du någon tilluftsventil i pannrummet?
Nej, generellt kan man säga att jag alltid har pannrumsdörren öppen när jag eldar.
Jag har två rör i väggen för tilluft (diam ca 50 mm) samt en stor ventil i dörren.
Nu har jag fått hem tätningslister för luckorna men den såg så grov ut. Får se om den passar sen när jag installerar dem.
Jag har två rör i väggen för tilluft (diam ca 50 mm) samt en stor ventil i dörren.
Nu har jag fått hem tätningslister för luckorna men den såg så grov ut. Får se om den passar sen när jag installerar dem.
Klicka här för att svara