Märkte precis att vår varmvattenberedare läcker
Tyvärr har vi en elpanna ovanpå (vilket gjort att vi inte "kunnat" byta anod till VV-beredaren). Tror det är just denna som nu gått sönder - då vatten kommer upp på ovan sidan vv-beredaren.
Har många frågor - men främst:
- Vad gör man bäst nu - och har någon drabbats av liknande?
- Det sipprar/rinner långsamt ut en del vatten - tror ni detta kommer fortsätta?
- Är det bäst att själv tömma ut allt istället för att låta det sippra ut på golvet under natten?
Har stängt av huvudströmbrytaren men har läst i en manual jag googlat mig fram till - att det finns en "avstängningsventil". Det känns ju logiskt att man ska stänga av den också - eller?
- Vad siktar man på för att ersätta detta? Har idag vattenburen värme som värms upp med nämnd elpanna. För ventilation har vi idag en Essvex 55 K (luftvärmeväxlare) - som jag inte tror är särskilt effektiv alls. Lagren på de två fläktarna inne i den behöver egentligen bytas. Man kan nästan säga att vi har gått och väntat på dagens händelse... då vi behöver se över helheten ofrånkomligt. Nytt år - nya möjligheter
Kuriosa: Vi hade hemma rörmokare för bara några veckor sedan som installerade nytt expansionskärl ovanpå elpannan
Som vanligt tacksam för all feedback vi kan få!
Lite info:
- Hus från ca 1993. En och en halvplanshus. Även en oinredd källare med ståhöjd under (så det blie i princip 2 och en halv våning). Dock är källaren helt separat - entre utifrån - INGEN trappa mellan bv och källare (= ingen luftväxling). Kan dock ses som en 2,4 m hög krypgrund - som kanske kan innehålla ett nytt värmesystem!?
- Varmvattenberedare: CTC Drabant 300 Tariff tillverkad 1992
- Ventilation: Essvex 55 G.
- Hyggligt stor gräsmatta utanför källaren - kanske kan användas till markvärme?
- Har även ett garage på ca 55 kvm. En takhalvan vätter mot söder. Solceller?