Märkte precis att vår varmvattenberedare läcker :-(

Tyvärr har vi en elpanna ovanpå (vilket gjort att vi inte "kunnat" byta anod till VV-beredaren). Tror det är just denna som nu gått sönder - då vatten kommer upp på ovan sidan vv-beredaren.

Har många frågor - men främst:

- Vad gör man bäst nu - och har någon drabbats av liknande?
- Det sipprar/rinner långsamt ut en del vatten - tror ni detta kommer fortsätta?
- Är det bäst att själv tömma ut allt istället för att låta det sippra ut på golvet under natten?

Har stängt av huvudströmbrytaren men har läst i en manual jag googlat mig fram till - att det finns en "avstängningsventil". Det känns ju logiskt att man ska stänga av den också - eller?

- Vad siktar man på för att ersätta detta? Har idag vattenburen värme som värms upp med nämnd elpanna. För ventilation har vi idag en Essvex 55 K (luftvärmeväxlare) - som jag inte tror är särskilt effektiv alls. Lagren på de två fläktarna inne i den behöver egentligen bytas. Man kan nästan säga att vi har gått och väntat på dagens händelse... då vi behöver se över helheten ofrånkomligt. Nytt år - nya möjligheter :-)

Kuriosa: Vi hade hemma rörmokare för bara några veckor sedan som installerade nytt expansionskärl ovanpå elpannan :-(

Som vanligt tacksam för all feedback vi kan få!

Lite info:
- Hus från ca 1993. En och en halvplanshus. Även en oinredd källare med ståhöjd under (så det blie i princip 2 och en halv våning). Dock är källaren helt separat - entre utifrån - INGEN trappa mellan bv och källare (= ingen luftväxling). Kan dock ses som en 2,4 m hög krypgrund - som kanske kan innehålla ett nytt värmesystem!?
- Varmvattenberedare: CTC Drabant 300 Tariff tillverkad 1992
- Ventilation: Essvex 55 G.
- Hyggligt stor gräsmatta utanför källaren - kanske kan användas till markvärme?
- Har även ett garage på ca 55 kvm. En takhalvan vätter mot söder. Solceller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.