1 128 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Kontrollera vattenburen golvvärme vid visning
Sida 1 av 2
Hej,
Jag och sambon har fått upp intresset för en villa som vi eventuellt kan tänka oss köpa. I huset finns det vattenburen golvvärme i hela huset som är indelat i rum med separata reglage på en av väggarna i varje rum.
Systemet består utav en Nibe VVM 310. Denna behöver kompletteras med en utedel som nuvarande ägare inte haft råd att installera, förslagsvis en S2125. Värmepannan är ett par år gammal bara och nuvarande ägare har värmt tappvattnet och golvvärmen med elpatronen i pannan.
Själva golvvärmeslingan är från 2011. Nu till min fråga. Hur kontrollerar jag att golvvärmesystemet fungerar som det ska enklast under en visning? Ska man be mäklaren informera säljarna att vi gärna vill att säljarna drar igång värmen i alla rum inför visning? Något man bör kolla där alla kopplingar/slingor kommer upp från grunden, bredvid värmepannan?
Jag och sambon har fått upp intresset för en villa som vi eventuellt kan tänka oss köpa. I huset finns det vattenburen golvvärme i hela huset som är indelat i rum med separata reglage på en av väggarna i varje rum.
Systemet består utav en Nibe VVM 310. Denna behöver kompletteras med en utedel som nuvarande ägare inte haft råd att installera, förslagsvis en S2125. Värmepannan är ett par år gammal bara och nuvarande ägare har värmt tappvattnet och golvvärmen med elpatronen i pannan.
Själva golvvärmeslingan är från 2011. Nu till min fråga. Hur kontrollerar jag att golvvärmesystemet fungerar som det ska enklast under en visning? Ska man be mäklaren informera säljarna att vi gärna vill att säljarna drar igång värmen i alla rum inför visning? Något man bör kolla där alla kopplingar/slingor kommer upp från grunden, bredvid värmepannan?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
Kolla att det är tryck i systemet och öppet till slingorna i fördelaren? Då är det golvvärmen tätM Mhenk skrev:Hej,
Om det inte kommer värme och systemet är tätt ligger felet i pannan och inte i golvvärmesystemet (eller att det finns luft i slingorna, men det är bara spola ur).
Termostaterna på väggarna är bara en maxbegrönsning av temperaturen i varje rum, det är pannan som avgör när det är dags att ge värme
Tack för råden! Trycket i systemet, menar du att det ska sitta en manometer i anslutning till där golvvärmeslingorna kommer upp från grunden? Eller menar du trycket i själva pannan som förser golvslingan med vatten?U Utsliten och utdömd skrev:Kolla att det är tryck i systemet och öppet till slingorna i fördelaren? Då är det golvvärmen tät
Om det inte kommer värme och systemet är tätt ligger felet i pannan och inte i golvvärmesystemet (eller att det finns luft i slingorna, men det är bara spola ur).
Termostaterna på väggarna är bara en maxbegrönsning av temperaturen i varje rum, det är pannan som avgör när det är dags att ge värme
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Mest troligt är att det bara finns en manometer vid pannan. Men försök se att det inte finns några stängda kranar mellan pannan och golvärmefördelaren, och att kranarna på fördelaren är öppna (lite försiktighet krävs där så man inte sabbar flödesjusteringen).
Men en sådan kontroll är inte enkel att utföra.
Men om systemet är igång så kommer man relativt långt genom att bara känna på rören/slangarna som går ut till slingorna, är en slinga avstängd så känns en tydlig skillnad på temperaturen på den slangen. Sedan kan slingan vara strypt av den styrda verntilen om rumstermostaten vill det, eller pga att man manuellt stängt av den, ex. pga läcka.
Men en sådan kontroll är inte enkel att utföra.
Men om systemet är igång så kommer man relativt långt genom att bara känna på rören/slangarna som går ut till slingorna, är en slinga avstängd så känns en tydlig skillnad på temperaturen på den slangen. Sedan kan slingan vara strypt av den styrda verntilen om rumstermostaten vill det, eller pga att man manuellt stängt av den, ex. pga läcka.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
För mig, personligen så låter det lite märkligt att man installerar "en halv" luftvärmepump, jag skulle bli misstänksam över om det kan finnas ngt. annat problem än att budgeten tog slut. Vet dock inte vad man skulle leta efter i så fall.
Och OM en såpass viktig del försvann ur budgeten, vad mer kan man ha snålat in på i bygget. Finns det slutbevis för bygglovet?
Och OM en såpass viktig del försvann ur budgeten, vad mer kan man ha snålat in på i bygget. Finns det slutbevis för bygglovet?
Det är väl så att även om det är tryck så kan det i praktiken vara läckage likaväl som det kan vara tätt även om trycket är noll. Värme behöver det ju inte vara ut på systemet heller då det beror på hur varmt det är ute då sommarläge kan ha spärrat det.
Anledningen enligt det som gjorts i huset och enligt mäklaren, som fått information från säljarna, är att man även bytt ut alla fönster till 3-glas isolerfönster samt tilläggsisolerat vinden.H hempularen skrev:För mig, personligen så låter det lite märkligt att man installerar "en halv" luftvärmepump, jag skulle bli misstänksam över om det kan finnas ngt. annat problem än att budgeten tog slut. Vet dock inte vad man skulle leta efter i så fall.
Värmesystemet skulle dom färdigställa nästa år pga pengabrist men har nu beslutat sig för att flytta till en annan del av Svealand.
Men pannan är några år gammal och under tiden har man istället valt att byta fönster? Att sätta en utedel direkt hade troligtvis gett en större besparing än att byta fönsterna.
Håller med föregående att något känns tokigt. Bör som du säger kontrolleras noggrant så att ni inte går på pumpen SAS…
Eller skriftligt utlåtande från säljarna där dom garanterar funktion. Men det kommer dom aldrig gå med på…
Håller med föregående att något känns tokigt. Bör som du säger kontrolleras noggrant så att ni inte går på pumpen SAS…
Eller skriftligt utlåtande från säljarna där dom garanterar funktion. Men det kommer dom aldrig gå med på…
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Alla är vi olika och kanske tyckte säljaren att de hade ett fördelaktigt fast elpris, vem vet?Dr Benz skrev:
Men pannan är några år gammal och under tiden har man istället valt att byta fönster? Att sätta en utedel direkt hade troligtvis gett en större besparing än att byta fönsterna.
Vi har begärt en visning till där jag tänkt ta serienumret på pannan för att säkerställa åldern på den, åtminstone för att verifiera åldern. Men enligt besiktningen är den 2 år gammal. Det sitter en vanlig luft/luft-pump på väggen i vardagsrummet som säljarna kört som huvudkälla, sen kört golvvärmen stundvis i vissa rum med elpatronen.Dr Benz skrev:
Men absolut, håller med att det låter lite lustigt att inte färdigställa värmesystemet. Om jag förstått det rätt byttes värmepannan samma år som nuvarande ägarna köpte huset av ägaren innan. Nuvarande ägare har sedan bott i huset i cirka två år och bytt ut de gamla fönsterna och tilläggsisolerat vinden som sagt, och tanken var att färdigställa värmesystemet med en utedel som nästa steg. Nu ska dom flytta till annan ort och byta jobb innan värmesystemet färdigställdes.
Redigerat:
Öh. Varför har man en luft luft och golvvärme? Låter helknasigt och har man bara snålat så som dom beskriver så har man kanske snålat på annat som inte syns. Det låter lite väl mycket hemmabygge.
Dom borde ha väldigt bra förklaringar ang detta.
Dom borde ha väldigt bra förklaringar ang detta.
Mäklaren var även mäklare när nuvarande ägare köpte huset för 2-3 år sedan. Ägaren innan nuvarande hade ägt huset sedan 1987 till 2022. Hela bostadsområdet drabbades av översvämningar och flera fastigheter fick sina husgrunder renoverade via försäkring. Fick detta urklipp från besiktningen från förra försäljningen:Dr Benz skrev:
”Uppgifter från ägare eller representant
Nuvarande ägare förvärvade fastigheten 1987.
2010-2011: Vattenskador uppstod i huset efter översvämning i området. Alla golv byttes och även den nedre delen (ca 0,5m) av väggarna, inklusive syllar. Nya väggskivor invändigt och nya ytskikt. Vattenburen golvvärme lades i de nya golven. Allt reglerades och utfördes via försäkringsbolag. Oklart om dokumentation finns.”
Väntar på fler frågor om vilken typ av panna som stod installerad innan den nuvarande. Kanske var en ren elpanna innan Niben(?).
Ok då kanske man har haft LVVP före och då ger är det ju rimligt. Och så har man prioriterat fönster istället för utedel. Då insåg man att det blev ganska dyrt att köra med elpatron i pannan och fortsatte med LVVP som huvidvärmekälla.