400 läst ·
6 svar
400 läst
6 svar
Byta från direktverkande el + kakelugn till LVVP? 20-tals hus.
Hej,
Vi har landat i att vi kommer köpa ett 20-tals hus som idag värms upp med el-element och kakelugn.
Är det "smart"/bra/värt att konvertera till vattenburen värme (LVVP) radiatorer (förutom entré och badrum på plan 2 - golvärme). Har inte tagit in offert eller något sånt än men har läst mig till att man kan räkna med 200-250kkr för en sån investering.
Alternativet är att investera i en LLVP på bottenplan och köra med nuvaranade värmesystem.
Vi ska i princip renovera hela huset, dvs. kök, riva upp golv (förhoppningsvis fint trägolv under), flytta/riva väggar på ovanplan för att få ett till sovrum, måla/tapetsera om väggar, nytt badrum. Tänker att det kanske är bra att konvertera villan i samband med renovering istället för att kanske göra det om några år om man vill det(?)
Hur hade ni gjort/tänkt?
Info:
2-plan med delvis källare, 125+15m2 (70m2 plan 1 och 55+15m2 plan 2)
Ny varmvattenberedare från 2021.
Fönster: kopplade 2+1 ljudisolerade fönster
Ventilation: självdrag (hade ni sett över investering här också?)
Grund: Källare och torpargrund
Plats: I närheten av Eskilstuna
2 vuxna + 2 barn (små)
Extra fråga: I källaren är det lite fukt (syns på golv och på väggarna i hörnen), är det något som man borde åtgärda? Källaren kommer inte användas som boyta utan som förvaring. Cyklar, skidor, vinterkläder (risk för mögel??), osv.
Vi har landat i att vi kommer köpa ett 20-tals hus som idag värms upp med el-element och kakelugn.
Är det "smart"/bra/värt att konvertera till vattenburen värme (LVVP) radiatorer (förutom entré och badrum på plan 2 - golvärme). Har inte tagit in offert eller något sånt än men har läst mig till att man kan räkna med 200-250kkr för en sån investering.
Alternativet är att investera i en LLVP på bottenplan och köra med nuvaranade värmesystem.
Vi ska i princip renovera hela huset, dvs. kök, riva upp golv (förhoppningsvis fint trägolv under), flytta/riva väggar på ovanplan för att få ett till sovrum, måla/tapetsera om väggar, nytt badrum. Tänker att det kanske är bra att konvertera villan i samband med renovering istället för att kanske göra det om några år om man vill det(?)
Hur hade ni gjort/tänkt?
Info:
2-plan med delvis källare, 125+15m2 (70m2 plan 1 och 55+15m2 plan 2)
Ny varmvattenberedare från 2021.
Fönster: kopplade 2+1 ljudisolerade fönster
Ventilation: självdrag (hade ni sett över investering här också?)
Grund: Källare och torpargrund
Plats: I närheten av Eskilstuna
2 vuxna + 2 barn (små)
Extra fråga: I källaren är det lite fukt (syns på golv och på väggarna i hörnen), är det något som man borde åtgärda? Källaren kommer inte användas som boyta utan som förvaring. Cyklar, skidor, vinterkläder (risk för mögel??), osv.
Blir en väldigt stor investering att få in både vattenburen värme + värmepump. 200-250kkr känns lågt räknat beroende på hur mycket man gör själv. Räkna med 10-15 år minst att få tillbaka investeringen.
Men komforten ökar såklart, speciellt med golvvärme enligt mig. Golvvärme är dessutom effektivare än radiatorer + man slipper skymmande radiatorer. Helt klart enklast att konvertera när ni ändå ska totalrenovera, möjlighet att dra matningar i bjälklag/väggar osv blir betydligt enklare.
Gällande fukten så hade jag nog först kollat på orsaken, hur är dräneringen? Avrinning av dagvatten?
Men komforten ökar såklart, speciellt med golvvärme enligt mig. Golvvärme är dessutom effektivare än radiatorer + man slipper skymmande radiatorer. Helt klart enklast att konvertera när ni ändå ska totalrenovera, möjlighet att dra matningar i bjälklag/väggar osv blir betydligt enklare.
Gällande fukten så hade jag nog först kollat på orsaken, hur är dräneringen? Avrinning av dagvatten?
Tack för svaret.GregerRil skrev:
Blir en väldigt stor investering att få in både vattenburen värme + värmepump. 200-250kkr känns lågt räknat beroende på hur mycket man gör själv. Räkna med 10-15 år minst att få tillbaka investeringen.
Jag tolkar det som att du tycker att det är ett bättre alternativ att köpa en LLVP och ha på nedervåningen?
Fattar. Nu vet vi inte hur golvet ser ut under men vi hoppas på att det är trägolv som vi ska slipa och göra fint. Då vill vi inte dra upp det för att lägga golvvärme, därav radiatorer. Om golvet är flut/dåligt så är golvvärme ett alternativ. Golvvärme kommer vi ha i entren och stora badrummet på övervåning oavsett LVVP eller direkt el hade vi tänkt.
Ang. källaren så tror jag att det är pga dagvatten, stuprören slutar väldigt nära huset. (Vet ej hur dräneringen är eller om det finns?) Huset står på lutande mark.
Fukta ur källaren med att lägga 110 mm avloppsrör från stupen till ca 4 meter ut på den lägsta punketn från huset. Stupen brukar ge hemskt med vatten som går ner och in i grundmur och golv i källare. Kan ta ett tag innan resultat syns.
I det vill jag inte spekulera. Men det blir en stor kostnad med att förlägga total GV i ett hus, oavsett så blir det att riva upp alla golv. Eller lägga en GV på befintligt golv om plats finns på höjden och trösklar+ dörrar måste göras om. Med en luft-VP så måste det var en mer öppen planlösning, men då det är ett äldre hus så är säkert inte så. Samt att en del rum inte kommer att bli varma, när en dörr stängs. Blir lite som att välja mellan pest och kolera.K koppenn skrev:
Ja blir rätt många faktorer som påverkar vad som är bästa valet såklart. Jag har gjort en liknande resa med konvertering från direktverkande el. Med golvvärme i vardagsrum, kök, entre/hall och radiatorer i sovrummen, så självklart fungerar det med radiatorer också. Bara det att det bästa, och därför man föredrar det i nybyggen, är bara golvvärme för då jobbar värmepumparna effektivare.K koppenn skrev:Tack för svaret.
Jag tolkar det som att du tycker att det är ett bättre alternativ att köpa en LLVP och ha på nedervåningen?
Fattar. Nu vet vi inte hur golvet ser ut under men vi hoppas på att det är trägolv som vi ska slipa och göra fint. Då vill vi inte dra upp det för att lägga golvvärme, därav radiatorer. Om golvet är flut/dåligt så är golvvärme ett alternativ. Golvvärme kommer vi ha i entren och stora badrummet på övervåning oavsett LVVP eller direkt el hade vi tänkt.
Ang. källaren så tror jag att det är pga dagvatten, stuprören slutar väldigt nära huset. (Vet ej hur dräneringen är eller om det finns?) Huset står på lutande mark.
Sen påverkar planlösning och så också, om det är 1 plan med öppen planlösning så funkar en LLVP utmärkt. Är det däremot 3 våningar (som hos mig) som ska värmas upp så blir det svårare. Våra gamla ägare hade försökt sätta en LVVP i trappen för att värma två våningar med en pump, funkade väldigt dåligt minst sagt.
Men jag hade absolut gått för vattenburen värme om du har möjligheten, komforten ökar då du får värmen dit den behövs. En LLVP kommer du mest troligt behöva komplettera med el-radiatorer i alla fall. Sätt in golvvärme i de rum där ni byter golv, och radiatorer i resten. Sen kan ni fundera om det finns möjligheten att utöka golvvärmen vid framtida renoveringar och förbereda lite för det. Jag drog ex.vis tomrör för golvvärme för att förbereda inför ett eventuellt golvbyte i 2 sovrum osv.
Runt fuktproblemet, börja med att leda bort dagvatten och se om det blir bättre. Om det är uppreglade väggar i källaren så plocka bort det och måla istället betongväggarna med en färg som andas. Helst även golvet om det inte är ren betong. Sen kan man köra avfuktare och så också osv. Blir det inte bättre så är det dränering. Mekaniskt ventilation hjälper såklart också, FTX är bäst men kräver rätt stora ingrepp. Enklast är fläktförstärkt självdrag.
Edit: Vill bara tillägga att jag är långtifrån något proffs, men rätt väl påläst då jag nyligen gjort en liknande grej. Jag hade en del kontakt med min kommuns energirådgivare, kan vara något att kolla upp om man har mer generella frågor runt investeringsval osv.
Glöm inte heller att du kan få 30 000 i bidrag för energieffektivisering: https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Byta från direktverkande el till vadå?
Värme allmänt -
Byta från direktverkande element till, ja, vadå?
El -
Byta från direktverkande el
Värme allmänt -
Räkna hem kost byta värmesystem från direktverkande el/luftvärmepump?
Värme allmänt