Hej,

Jag står inför ett val nu när det är dags att byta varmvattenberedare (har en med elpatron). Jag har gjort lite forskning och sett att urvalet inte verkar vara så stort, tänker då på oss som är ute efter en beredare för tappvatten. Jag känner såklart att jag vill ha en energieffektiv lösning och tror att en beredare med värmepump är rätt väg att vandra. Planen är att koppla frånluften från toaletterna till beredaren för att maxa effekten.

Är det någon här inne som äger någon av modellerna eller har kunskap om vilken jag borde välja? För/nackdelar? Nibe är ju känt och min uppfattning är att det är ett kvalitetsmärke. Indol har jag noll koll på och tar gärna in input från er på forumet om båda.

Indol:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...TS0Toa6BbUKdv9vA01SwIo556mamCSTBoCoPkQAvD_BwE

Nibe:
https://www.polarpumpen.se/varme-och-vvs/varmepumpsberedare/nibe-f110-varmepumpsberedare/p-1058541

Tack på förhand

B
Indolen ljuger ju kring cop. 5.3 i cop vid varmvattenproduktion kan man glömma. De fulräknar, bl.a. baseras det på att den släpper hög utloppstemp. Vilket ger höga ventilstionseffekter, vilket är väldigt dumt om man ska använda den som frånluftsvärmepump och släppa ut luften.

Vet en annan indolmodel än denna, och den bullrar väldigt mycket i alla fall. Hade blivit galen om den stod i närheten av sovrum. Så tänk igenom placering. Försök att få lyssna på en indol om de har nån referensanläggning.

Jag hade gått på nibe om priset är ungefär samma. Om inte annat är det nog lättare att hitta reservdelar i framtiden.

Hur värmer du huset? En liten frånluftsvärmepump är ju kanske inte bästa totallösningen.

• Gilla
optimizer
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Indolen ljuger ju kring cop. 5.3 i cop vid varmvattenproduktion kan man glömma. De fulräknar, bl.a. baseras det på att den släpper hög utloppstemp. Vilket ger höga ventilstionseffekter, vilket är väldigt dumt om man ska använda den som frånluftsvärmepump och släppa ut luften.

Vet en annan indolmodel än denna, och den bullrar väldigt mycket i alla fall. Hade blivit galen om den stod i närheten av sovrum. Så tänk igenom placering. Försök att få lyssna på en indol om de har nån referensanläggning.

Jag hade gått på nibe om priset är ungefär samma. Om inte annat är det nog lättare att hitta reservdelar i framtiden.

Hur värmer du huset? En liten frånluftsvärmepump är ju kanske inte bästa totallösningen.
Hello,
Tack för återkopplingen :) Jag har läst i lite andra trådar att man får ta siffrorna med en nypa salt. Vi har en villa från 1976 med direktverkande el, mer specifikt luft -luftvärmepump. Min tanke var att jag har frånluft som i dagsläget ändå måste lämna huset, så kändes det logiskt att koppla den till en vvb med pump. Jag har pratat med en installatör för nibeprodukter, som säger att den kommer löna sig, men det skadar ju inte att ta in tankar från kanske mer opartiska figurer
Men jag misstänker att du tänker på en större lösning med vattenburen värme, den tanken har slagit mig också ;)

B
För hus med direktel är det inte så dumt att gå på en frånluftsvärmepump för varmvatten (och kanske t.ex. för golvvärme i badrummet eller annan liten yta) och kombinera med en eller två luft luft värmepumpar för värmen. Det kräver rätt låg totalinvestering som ger ganska bra års COP, om man kan leva med ljudet från luft luft värmepumparna.

Vattenburet med luft/vatten vp eller bergvärme är ju trevligt, men kostnaden springer iväg betydligt. Så har du uteslutit den varianten så är frånluftsvärmepump inte så dumt.

Om du däremot ska ha en luft-vatten vp (eller bergvärme) så är det ungefär samma cop på den som en enklare FLVP. Så man vinner inte så mycket på att kombinera dessa i samma system. Dvs tänk på helheten.

Så I princip kan man lika gärna blåsa ut ventilationen utan återvinning, och köpa en luft-vatten värmepump på nån kW extra effekt (Om man inte ger sig på att extermontera ftx...). Det blir ju billigare / enklare investering för själva ventilationssystemet.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
För hus med direktel är det inte så dumt att gå på en frånluftsvärmepump för varmvatten (och kanske t.ex. för golvvärme i badrummet eller annan liten yta) och kombinera med en eller två luft luft värmepumpar för värmen. Det kräver rätt låg totalinvestering som ger ganska bra års COP, om man kan leva med ljudet från luft luft värmepumparna.

Vattenburet med luft/vatten vp eller bergvärme är ju trevligt, men kostnaden springer iväg betydligt. Så har du uteslutit den varianten så är frånluftsvärmepump inte så dumt.

Om du däremot ska ha en luft-vatten vp (eller bergvärme) så är det ungefär samma cop på den som en enklare FLVP. Så man vinner inte så mycket på att kombinera dessa i samma system. Dvs tänk på helheten.

Så I princip kan man lika gärna blåsa ut ventilationen utan återvinning, och köpa en luft-vatten värmepump på nån kW extra effekt (Om man inte ger sig på att extermontera ftx...). Det blir ju billigare / enklare investering för själva ventilationssystemet.
Det är helt klart många parametrar att ta hänsyn till. Ftx är uteslutet pga hur mitt hus är konstruerat samt att den lösningen är beroende av en "huvudvärmekälla". Bergvärmen, hej då, för dyrt så utifrån mina ekonomiska förutsättningar så kommer jag behöva köra med min LLVP och sen bedöma vilken lösning som är bäst för mitt varmvatten.

Vad menade du med "Så I princip kan man lika gärna blåsa ut ventilationen utan återvinning, och köpa en luft-vatten värmepump på nån kW extra effekt". Är det en annan lösning för bara tappvattnet? Eller va det i kombo med bergvärmen du menade?

B
Ja precis, flvp plus bergvärme är överkurs. Ingen vidare bra kombination.

Bättre då skippa flvp då (bara frånluftfläkt), och ta modell större bergvärmepump.

Men flvp (för tapp vv) och luft luft värmepump för värme blir en bra kombination.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har gått i liknande tankar som dig. Några saker att tänka på.

Vad har du för ventilationssystem idag? Hur stort är huset? Hur mycket varmvatten använder ni?

Rekommenderad ventilation är 0.35l/sm2. Beroende på storlek på huset och på värmepump så kan det kanske bli svårt att komma upp i dessa flöden utan att markant ändra på ventilationen.

Kollar man på de pumparna du länkat så är väl egentligen bara niben som är rimlig. Enligt deras datablad kräver den 25l/s vilket skulle motsvara va 72m2 ventilerad yta. Medan indolen vill ha 250m3/hr vilket är ca 97l/s eller 278m2 ventilerad area

Redigerat:
M Matiost skrev:
Jag har gått i liknande tankar som dig. Några saker att tänka på.

Vad har du för ventilationssystem idag? Hur stort är huset? Hur mycket varmvatten använder ni?

Rekommenderad ventilation är 0.35l/sm2. Beroende på storlek på huset och på värmepump så kan det kanske bli svårt att komma upp i dessa flöden utan att markant ändra på ventilationen.

Kollar man på de pumparna du länkat så är väl egentligen bara niben som är rimlig. Enligt deras datablad kräver den 25l/s vilket skulle motsvara va 72m2 ventilerad yta. Medan indolen vill ha 250m3/hr vilket är ca 97l/s eller 278m2 ventilerad area
Bra inspel där!
Vet inte om dina frågor i början var retoriska... men i dagsläget har jag 3 paxfläktar som står på å kör hela tiden, typ halvfart. Totalt 170 m2 hus. Hur mycket vatten som går åt, det har jag dålig koll på, försökte kolla på kommunen men hittade inte. Vi är 2 vuxna å 2 småbarn, men min känsla är att vi använder "som normalt" eller lite mindre.
Rören som ventilationen går i har följande dimensioner; Spiro 125 = 36 l/s (132 m3/h) så det verkar ju klara sig i nibes fall. Med Indol vettefan va dom grejar med, den maskinen verkar vilja äta luft som om det inte fanns en morgondag. Min känsla är att niben inte drar ut allt för mkt luft från huset, eller vad tror du?

Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Bra inspel där!
Vet inte om dina frågor i början var retoriska... men i dagsläget har jag 3 paxfläktar som står på å kör hela tiden, typ halvfart. Totalt 170 m2 hus. Hur mycket vatten som går åt, det har jag dålig koll på, försökte kolla på kommunen men hittade inte. Vi är 2 vuxna å 2 småbarn, men min känsla är att vi använder "som normalt" eller lite mindre.
Rören som ventilationen går i har följande dimensioner; Spiro 125 = 36 l/s (132 m3/h) så det verkar ju klara sig i nibes fall. Med Indol vettefan va dom grejar med, den maskinen verkar vilja äta luft som om det inte fanns en morgondag. Min känsla är att niben inte drar ut allt för mkt luft från huset, eller vad tror du?
Går spirorören ut på samma ställe eller går de ut i olika rum? Var har du tänkt att sätta beredare? Dvs, hur mycket av frånluften kan du dra genom beredaren?

Det låter ju som om en nibe skulle kunna fungera då det precis som du säger verkar som om indolen käkar luft till förbannelse.

En annan sak jag funderade mycket på var om jag verkligen ville ha en värmepumpsberedare inne i huset. Jag har mitt sovrum ganska nära tvättstugan och kompressorer har ju en tendens att låta en del.

M Matiost skrev:
Går spirorören ut på samma ställe eller går de ut i olika rum? Var har du tänkt att sätta beredare? Dvs, hur mycket av frånluften kan du dra genom beredaren?

Det låter ju som om en nibe skulle kunna fungera då det precis som du säger verkar som om indolen käkar luft till förbannelse.

En annan sak jag funderade mycket på var om jag verkligen ville ha en värmepumpsberedare inne i huset. Jag har mitt sovrum ganska nära tvättstugan och kompressorer har ju en tendens att låta en del.
2 rör (från toaletterna) går ihop till ett rör uppe i vinden. Den 3e frånluften är i de rum som jag tänkte sätta pumpen i, i tvättstugan. Jag tror att i mitt fall så står den i den delen av huset som inte kommer påverka oss rent ljudmässigt. Jag tänker att det är en stor faktor som spelar in, jag hade inte uppskattat ett brummande 24/7 allra minst när man ska sova. Det är ju ändå 47 dB sen stör ju sig folk olika mycket, en tanke är ju att köpa en lite bättre isolerad dörr för att stänga ute mer brum

2 rör (från toaletterna) går ihop till ett rör uppe i vinden. Den 3e frånluften är i de rum som jag tänkte sätta pumpen i, i tvättstugan. Jag tror att i mitt fall så står den i den delen av huset som inte kommer påverka oss rent ljudmässigt. Jag tänker att det är en stor faktor som spelar in, jag hade inte uppskattat ett brummande 24/7 allra minst när man ska sova. Det är ju ändå 47 dB sen stör ju sig folk olika mycket, en tanke är ju att köpa en lite bättre isolerad dörr för att stänga ute mer brum
Det låter ju som om du har ganska bra förutsättningar för det, tillskillnad från mig.

En annan sak jag funderade lite på var hur livslängd och underhåll. Det är ju trotsallt en värmepump jämfört med någon form av enkel doppvärmare och termostat.

Enligt energimyndigheten så använder man typ 3-5kwh/pers per dag vilket skulle vara typ 4500kwh per år. Cop på frånluft och 50l/s är 2.89 enligt datablad med ett elpris på 1.5kr/kwh så blir besparing då typ 3000kwh/år eller 4500kr. Så roi blir 6.5 år på 29k om man inte har några underhållskostnader. Jag såg ingen info om garantitid men det är ju värt att ha i åtanke också.

Bra inspel där!
En paxfläkt på halvfart drar ut ca 5l/s så du kommer ventilera betydligt mer för att en värmepump skall fungera. Om man ökar ventilationsflödet med 15l/s blir det ökade ventilationförluster på ca 2000-2500 kwh per år. Det äter ju upp nästan hela "besparingen" värmepumpen skall ge.

Iceman255 Iceman255 skrev:
En paxfläkt på halvfart drar ut ca 5l/s så du kommer ventilera betydligt mer för att en värmepump skall fungera. Om man ökar ventilationsflödet med 15l/s blir det ökade ventilationförluster på ca 2000-2500 kwh per år. Det äter ju upp nästan hela "besparingen" värmepumpen skall ge.
Hmmm så många parametrar att ta hänsyn till så man blir matt. Vad använder du för modell för att beräkna förlusten?

Att koppla en Paxfläkt som går på halvfart till en värmepumpsberedare kan du nog glömma.

För att göra en rimlig besparing på tappvarmvattnet behöver du helt andra frånluftsmängder.

Om du ökar frånluftsventilationen så att beredaren får tillfäcklig luftmängd att utvinna värme ur får du motsvarande ökad mängd tilluft från väggventiler, spaltventiler eller vad du nu har, som ditt värmesystem behöver värma upp.

Problemet är att du har självdragsventilation som grund i huset. Du skulle behöva ett mekaniskt frånluftsystem, F-system.

Hmmm så många parametrar att ta hänsyn till så man blir matt. Vad använder du för modell för att beräkna förlusten?
Flödet i liter/s × 1.296 × skillnad mellan ute och innetemp.

Har använt årsmedeltemp ute på 7° och inne temp 20°

Alltså i ditt fall 15×1.296×13= 253W

253× 8760 (timmar på ett år)= 2216 kwh

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.