619 läst ·
8 svar
619 läst
8 svar
Vad ska man välja istället för direktverkande el
Tänker på att köpa ett hus från 1955. Huset är i rätt bra skick för att ha så många år.
Dock så är det direktverkande el med två värmepumpar i huset på 85kvm. Tanten använder radiatorer på el när det är som kallast.
Undrar vad som blir mest optimalt ifall jag vill byta ut alla elradiatorer mot vattenburen.
Fjärrvärme eller egen värmepump. Är inte så insatt i det men det jag menar att jag själv värmer vattnet på något sätt.
Dock så är det direktverkande el med två värmepumpar i huset på 85kvm. Tanten använder radiatorer på el när det är som kallast.
Undrar vad som blir mest optimalt ifall jag vill byta ut alla elradiatorer mot vattenburen.
Fjärrvärme eller egen värmepump. Är inte så insatt i det men det jag menar att jag själv värmer vattnet på något sätt.
Kostar ju en rejäl slant att omvandla från direktverkande till vattenburet.K kladde skrev:Tänker på att köpa ett hus från 1955. Huset är i rätt bra skick för att ha så många år.
Ska ju både dras rör och monteras radiatorer + inköp och installation av VP eller vad som krävs för fjärrvärme.
Så återbetalningstiden är rätt lång.
De flesta väljer ju att köra luft-luft och enbart använda element om det behövs i rum som ligger långt bort dit inte värmen kommer fram.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag tolkar att det nu finns två luft/luft värmepumpar. Ser man bara krastt ekonomiskt på det så är dte troligen den absolut bästa ekonomin. Relativt låg invsteringskostnad, även om du byter ut dem (om de är gamla, så kan dte löna sig att byta ut dem mot modernare med bättre verkningsgrad).
Under extremt kalla dagar så får man ofta fylla på med värme från ex. elelement, Men om huset inte ligger extremt kallt, så är det väldigt liten andel av årsförbrukningen som då går till element.
Om man väljer vattenburet med värmepump (luft/vatten, eller bergvärme) så får man ofta lite högre verkningsgrad än på ren luft/luft, men till en väldigt mycket
högre investeringskostnad. Går troligen aldrig att räkna hem på ett så litet hus.
Fjärrvärme brukar ha lite lägre kostnad per kWh än att köpa el. Men då ger en kWh fjärrvärme bara en kWh värme. En kWh el som driver en värmepump ger typiskt 4 kWh (eller mer ) värme.
Under extremt kalla dagar så får man ofta fylla på med värme från ex. elelement, Men om huset inte ligger extremt kallt, så är det väldigt liten andel av årsförbrukningen som då går till element.
Om man väljer vattenburet med värmepump (luft/vatten, eller bergvärme) så får man ofta lite högre verkningsgrad än på ren luft/luft, men till en väldigt mycket
högre investeringskostnad. Går troligen aldrig att räkna hem på ett så litet hus.
Fjärrvärme brukar ha lite lägre kostnad per kWh än att köpa el. Men då ger en kWh fjärrvärme bara en kWh värme. En kWh el som driver en värmepump ger typiskt 4 kWh (eller mer ) värme.
Hur värms varmvattnet idag? Finns det möjlighet till fjärrvärmeanslutning?K kladde skrev:Tänker på att köpa ett hus från 1955. Huset är i rätt bra skick för att ha så många år.
Det är förmodligen absolut billigaste investeringen att byta LLVP om det finns behov av det, dvs om de är allmänt gistna, låter illa i lagren, saknar köldmedie (som typiskt gör att frostar/isar ojämt i utedelen vid minusgrader) eller är av ON/OFF-typ eller annat strul i dess hanterande.- kolla att innedelens filter är rengjorda innan den slutliga utdömningen görs om man tycker att de presterar dåligt med värme.K kladde skrev:
---
Är det redan inverterpump så kan man inte förvänta sig någon hisnande förbättring i verkningsgrad bara för att man byter till nytt, under förutsättning att de gamla fungerar, att det frostar jämt vitt på utedelen flänsar utan några större ränder som saknar frost när det är minusgrader ute och när rummet man värmer är normalvarmt inne etc.
Klicka här för att svara