Hej! Våra element blir knappt varma, bara lite antydan till värme när de står på max. Tror det har med grejen på bilden att göra, den står på 0 men borde stå på typ 1 som jag förstår det. Min kille gjorde något med den röda korken till höger och då började det forsa vatten i rören. Vi tror dock vattnet forsar ut snarare än in och vi kan inte få det att sluta forsa. Är det någon som förstår vad som hänt, går det att stoppa eller måste vattnet forsande nu tills tanken är tömd? (Skrivna man på den röda grejen nu händer inget oavsett vilket håll man skruvar). Är det någon som vet hur man höjer trycket istället?

• Manometer och röd trycktank med kopparrör i ett värmesystem. Manometern står på 0, och en röd ventil syns på höger sida av röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röda ratten tillhör säkerhetsventilen, med den kan man tömma systemet, sen öppnar den automatiskt om det blir för högt tryck i systemet.

Ratten på säkerhetsventilen vrider man bara åt ett håll, vissa kan ha ett läge där den stannar i.fullt öppet läge, fortsätter man vrida så stänger ventilen igen.

Sen kan det fastna skräp/avlagringar/mm mellan ventilkäglan och ventilsätet som gör att den inte stänger helt, då är det "bara" att öppna & stänga ventilen flera gånger och låta vattnet spola bort skräpet.

Någonstans i anläggningen finns det en påfyllningsventil. "Bara" att följa rören som tillhör värmesystemet så bör ni hitta ventilen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vrid några gånger på den. kan vara lite skit i den. Sen ska ni fylla på till ca 1 ( bar ) för att få fart på värmen. Vad värmer ni med, det måste du tala om. På ett rör som går till värmen, kan det vara ett tunnare rör, som är kopplat på ett kallvatten/varmvattenrör med en ventil/kran ( kan stå påfyllning på den ) och öppna den med pyspunka ( lite ), kolla manometern och stänga vid 1 på manometern.

Demmpa Demmpa skrev:
Röda ratten tillhör säkerhetsventilen, med den kan man tömma systemet, sen öppnar den automatiskt om det blir för högt tryck i systemet.

Ratten på säkerhetsventilen vrider man bara åt ett håll, vissa kan ha ett läge där den stannar i.fullt öppet läge, fortsätter man vrida så stänger ventilen igen.

Sen kan det fastna skräp/avlagringar/mm mellan ventilkäglan och ventilsätet som gör att den inte stänger helt, då är det "bara" att öppna & stänga ventilen flera gånger och låta vattnet spola bort skräpet.

Någonstans i anläggningen finns det en påfyllningsventil. "Bara" att följa rören som tillhör värmesystemet så bör ni hitta ventilen.
Ok, förstår jag dig rätt om vi nu bara ska vänta på att systemet är tömt eftersom vi har vridit på säkerhetsventilen och inte kan få den att sluta tömningen? Sitter en liten vit liknande kork på baksidan som jag tror man fyller på med men vill inte börja fylla på innan vattnet slutar forsa ut.

J jonaserik skrev:
Vrid några gånger på den. kan vara lite skit i den. Sen ska ni fylla på till ca 1 ( bar ) för att få fart på värmen. Vad värmer ni med, det måste du tala om. På ett rör som går till värmen, kan det vara ett tunnare rör, som är kopplat på ett kallvatten/varmvattenrör med en ventil/kran ( kan stå påfyllning på den ) och öppna den med pyspunka ( lite ), kolla manometern och stänga vid 1 på manometern.
Vi har bergvärme. När man vrider på säkerhetsventilen nu känns det inte som den får direkt grepp om något, vattnet fortsätter forsa ut i rören. Finns en vit kork som liknar säkerhetsventilen på baksidan, tror kanske det är den man fyller på med men vill inte göra något med den innan vattnet slutar forsa ut genom rören.

M Madeleine 1234 skrev:
Ok, förstår jag dig rätt om vi nu bara ska vänta på att systemet är tömt eftersom vi har vridit på säkerhetsventilen och inte kan få den att sluta tömningen? Sitter en liten vit liknande kork på baksidan som jag tror man fyller på med men vill inte börja fylla på innan vattnet slutar forsa ut.
Ska inte forsa från något rör, från den röda, då tömms hela husets värmesystem på vatten. var i landet är du, kanske finns en granne som kan hjälpa dig. Aldrig fel att fråga.

M Madeleine 1234 skrev:
Vi har bergvärme. När man vrider på säkerhetsventilen nu känns det inte som den får direkt grepp om något, vattnet fortsätter forsa ut i rören. Finns en vit kork som liknar säkerhetsventilen på baksidan, tror kanske det är den man fyller på med men vill inte göra något med den innan vattnet slutar forsa ut genom rören.
Vad för VP , det brukar sitta en kran/ventil nertill eller på ett rör utanför VP, för att fylla på vatten.

PS Om det forsätter att forsa och manometern inte stiger. Så ta fram hammaren och slå på metallen på baksidan om röret som går framåt på fotot. ventilen i den kan ha hängt sig.

MultiMan
Det du kallar knapp fungerar inte som en vanlig kran utan de jag använt av nyare snitt vrider man bara ett halvt varv för att öppna (motsols på min tror jag) och sedan släpper man tillbaka den genom att vrida kanske ett kvarts varv åt andra hållet. Då kommer en fjäder inuti automatisk stänga ventilen. Har inte alltid ett tydligt läge så man får titta på att det slutar rinna, och om inte försöka igen. Det enda någorlunda tydliga läget på min är den position som håller den öppen, då den fastnar där. Det läget går att vrida förbi och då ska den stänga igen av sig själv. Funktionen är alltså oändlig kan man säga, ingen början, inget slut utan man kan vrida runt 100 varv om man vill, där ventilen öppnas och stängs helt under ett enskilt varv.

Som andra skrivit så kan en sådan ventil krångla på olika sätt och bli otäta. I värsta fall måste den bytas.

Du vill inte tömma hela systemet om det kan undvikas.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det du kallar knapp fungerar inte som en vanlig kran utan de jag använt av nyare snitt vrider man bara ett halvt varv för att öppna (motsols på min tror jag) och sedan släpper man tillbaka den genom att vrida kanske ett kvarts varv åt andra hållet. Då kommer en fjäder inuti automatisk stänga ventilen. Har inte alltid ett tydligt läge så man får titta på att det slutar rinna, och om inte försöka igen. Det enda någorlunda tydliga läget på min är den position som håller den öppen, då den fastnar där. Det läget går att vrida förbi och då ska den stänga igen av sig själv. Funktionen är alltså oändlig kan man säga, ingen början, inget slut utan man kan vrida runt 100 varv om man vill, där ventilen öppnas och stängs helt under ett enskilt varv.

Som andra skrivit så kan en sådan ventil krångla på olika sätt och bli otäta. I värsta fall måste den bytas.

Du vill inte tömma hela systemet om det kan undvikas.
Tack för alla svar! Rinner vattnet ut ur röret som går mot kameran (det tjocka röret)? Då har det nog slutat forsa ut men rinner i det tunna röret ovan tror jag men det kanske är något annat vatten som går där.

• Röd trycktank med manometer och kopparrör. Högervriden visare på 1 i tryckmätaren.
    Skapa konto
Tror ni att den vita ”korken/ratten” baktill kan vara den man släpper in vatten genom? Den sitter ganska hårt men i så fall kanske man bara får ta i lite för att öppna ventilen och fylla på.

• Vinkelventil med vit ratt vid röranslutning, potentiell vatteninloppspunk. Märkt med text och symboler på gul bakgrund.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:

Tack för svar! Tror du att den vita grejen baktill är påfyllnadsventilen?

• Röd trycktank med ventiler, en vit komponent syns baktill.
    Skapa konto
Karrock
Den ska fyllas på via ett av rören genom att öppna en kran. Den ena borde gå till avlopp, Den andra ut till andra rör, och någonstans i den rörlabyrinten sitter påfyllningskranen. Ta en bild som visar mer, helst alla rör i rummet så ska vi nog kunna hjälpa till att peka ut påfyllningen.

M Madeleine 1234 skrev:
Tack alla! Jag följde rådet att fråga en granne som kom över och hittade påfyllnadsventilen genom att följa rören som han förstod mycket bättre än vi. Så tacksam för alla som orkade svara trots att allt försnack var grekiska för oss 😄

M Madeleine 1234 skrev:
Nej, det ser ut att vara en luftningsventil.

Påfyllningsventilen sitter mellan tappvattnet och värmesystemet.

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det ser ut att vara en luftningsventil.

Påfyllningsventilen sitter mellan tappvattnet och värmesystemet.
Grannen kom över och hittade påfyllnadsventilen så nu är trycket strax över 1 sen flera timmar tillbaka. Vissa av elementen har blivit varmare men några känns fortfarande ganska kalla. Vi luftade ur dem innan utan att stänga av cirkulationspumpen, det kom vatten direkt på alla så kändes ej som det var luft i dem men nu när jag läst på lite såg jag att man ska stänga av cirkulationspumpen så vill testa det. Tror ni jag kan använda säkerhetsbrytaren på bilden och sen bara dra på den igen när jag är klar? Och det finns en mätare som visar temperatur, är 30 grader lagom (har bergvärme) eller är det för låg temperatur i systemet?

• Säkerhetsbrytare och röranslutning vid en bergvärmepump, med en DAB-cirkulationspump synlig ovanför brytaren.
    Skapa konto
  • Termometer på kopparrör visar aktuell temperatur i värmesystem, indikation på om temperaturen på 30 grader är lämplig för bergvärmeinstallation.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.