Hej,
Jag har ett NIBE F1245-system och har fått lågt tryck i värmesystemet (under 1 bar).
Jag försöker hitta rätt ventil för att fylla på vatten, men är osäker.

Jag har hittat en ventil där det står ”Avstängning” (se första bilden), och bifogar även en översiktsbild (andra bilden) där man ser både det röda expansionskärlet och rören ovanpå värmepumpen.

Kan någon bekräfta om ventilen jag hittat är rätt för påfyllning, eller visa var jag ska fylla på?
Jag vill vara säker så att jag inte blandar ihop köldbärarsidan med värmesystemet.

Tacksam för all hjälp! 🙏
 
  • Ventil med svart vred och rör i ett värmesystem, eventuell påfyllningspunktsventil för NIBE F1245, närbild för hjälp med korrekt identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsbild av värmesystem med rör, röd expansionskärl och ett svart isolerat rör ovanpå en värmepump, en rosa flaska i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilsystem med kopparrör och svart isolering nära ett rött expansionskärl. Texten "Avstängning" syns på en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att den ventilen du hittat går till varmvatten, men det ser ut att gå en slang därifrån till några andra rör som ändå talar för att det skulle kunna vara påfyllning. Alla andra ventiler i bild ser ut att vara öppna och du letar efter en som är stängd, testa den ventilen och kolla på manometern. Om det inte är den så får du fota vidare.
 
Krilleman
Firas.s Firas.s skrev:
Kan någon bekräfta om ventilen jag hittat är rätt för påfyllning, eller visa var jag ska fylla på?
Som redan ovan talare sagt...
Påfyllningsventilen ser ut att vara en äldre LK vinkelventil.

Men den verkar sakna vred.
Går det att fota denna närmare?

Äldre LK vinkelventil utan vred, nära fotad, med fokus på kopplingar och röret. En röd pil pekar från ventilen till objektet bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre LK vinkelventil av mässing med svart vredbrist, använd för vattenröranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S0MMER S0MMER skrev:
Jag skulle tro att den ventilen du hittat går till varmvatten, men det ser ut att gå en slang därifrån till några andra rör som ändå talar för att det skulle kunna vara påfyllning. Alla andra ventiler i bild ser ut att vara öppna och du letar efter en som är stängd, testa den ventilen och kolla på manometern. Om det inte är den så får du fota vidare.
Tack för svaret! 🙏
Jag testade den ventilen jag nämnde, men den sitter väldigt hårt och jag vågade inte ta i för mycket för att inte riskera att något går sönder.

Jag är osäker om den är ens en ventil. Bifogar flera bilder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Som redan ovan talare sagt...
Påfyllningsventilen ser ut att vara en äldre LK vinkelventil.

Men den verkar sakna vred.
Går det att fota denna närmare?

[bild]
Tack för svaret...här bifogar jag flera bilder , det finns ventil liknande även under det svarta locket där det står valv. Men båda går ej att vrida. Bifogar flera bilder
 
Här är flera bilder
 
  • Rörkopplingar av koppar med ventil och plastlock, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation med kopparrör, isolering, ventiler och varmvattenrör i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Först. Vad står det på ratten?
Är inte det där blandningventilen till varmvattenet?

Gör så att du tar reda på vilka rör som är varm och kallvatten och vilka som är värme.
Försök även hitta vilken som är till och retur.
Följ rören

Sen är det en koppling mellan kallvatten och värmen du ska hitta.
 
Krilleman
Firas.s Firas.s skrev:
Här är flera bilder
Det här är påfyllningsventilen.

Du bör kunna manövrera denna med en skiftnyckel då vredet är borta.

Påfyllningsventil utan vred i ett rörsystem, markerad med grön cirkel och omgiven av kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är att alla rören går ner på baksidan, väldigt svårt att följa
 
  • Svart skruvlock märkt "AVSTÄNGN" på en metallisk yta, relaterat till diskussion om rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Firas.s Firas.s skrev:
Problemet är att alla rören går ner på baksidan, väldigt svårt att följa
Det där är avstängningen för varmvattnet in i beredaren på ventilröret, inget annat.

Svart avstängningslock för varmvatten på ventilröret, ligger på en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se mitt inlägg #8 för att se påfyllningsventilen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det här är påfyllningsventilen.

Du bör kunna manövrera denna med en skiftnyckel då vredet är borta.

[bild]
Helt riktigt , jag fyllde på ,nu ligger trycket på 1 . Den sjunkande till 0 under sommaren, hoppas att den inte går ner igen och höja risken att det finns en läckage.
 
Tack alla för hjälpen, jag hittade rätt ventil
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
P
Det kan också vara dåligt tryck i luftblåsan i expansionskärlet.
 
  • Gilla
Firas.s
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Det kan också vara dåligt tryck i luftblåsan i expansionskärlet.
Jag det stämmar, den risken finns , men då återkommer jag med flera frågor om hur jag pumpar luft i luftblåsan :-)
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.