Hej,
Jag har ett NIBE F1245-system och har fått lågt tryck i värmesystemet (under 1 bar).
Jag försöker hitta rätt ventil för att fylla på vatten, men är osäker.
Jag har hittat en ventil där det står ”Avstängning” (se första bilden), och bifogar även en översiktsbild (andra bilden) där man ser både det röda expansionskärlet och rören ovanpå värmepumpen.
Kan någon bekräfta om ventilen jag hittat är rätt för påfyllning, eller visa var jag ska fylla på?
Jag vill vara säker så att jag inte blandar ihop köldbärarsidan med värmesystemet.
Tacksam för all hjälp! 🙏
Jag har ett NIBE F1245-system och har fått lågt tryck i värmesystemet (under 1 bar).
Jag försöker hitta rätt ventil för att fylla på vatten, men är osäker.
Jag har hittat en ventil där det står ”Avstängning” (se första bilden), och bifogar även en översiktsbild (andra bilden) där man ser både det röda expansionskärlet och rören ovanpå värmepumpen.
Kan någon bekräfta om ventilen jag hittat är rätt för påfyllning, eller visa var jag ska fylla på?
Jag vill vara säker så att jag inte blandar ihop köldbärarsidan med värmesystemet.
Tacksam för all hjälp! 🙏
Jag skulle tro att den ventilen du hittat går till varmvatten, men det ser ut att gå en slang därifrån till några andra rör som ändå talar för att det skulle kunna vara påfyllning. Alla andra ventiler i bild ser ut att vara öppna och du letar efter en som är stängd, testa den ventilen och kolla på manometern. Om det inte är den så får du fota vidare.
Som redan ovan talare sagt...Firas.s skrev:
Påfyllningsventilen ser ut att vara en äldre LK vinkelventil.
Men den verkar sakna vred.
Går det att fota denna närmare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret! 🙏S0MMER skrev:
Jag skulle tro att den ventilen du hittat går till varmvatten, men det ser ut att gå en slang därifrån till några andra rör som ändå talar för att det skulle kunna vara påfyllning. Alla andra ventiler i bild ser ut att vara öppna och du letar efter en som är stängd, testa den ventilen och kolla på manometern. Om det inte är den så får du fota vidare.
Jag testade den ventilen jag nämnde, men den sitter väldigt hårt och jag vågade inte ta i för mycket för att inte riskera att något går sönder.
Jag är osäker om den är ens en ventil. Bifogar flera bilder
Krilleman skrev:
Som redan ovan talare sagt...
Påfyllningsventilen ser ut att vara en äldre LK vinkelventil.
Men den verkar sakna vred.
Går det att fota denna närmare?
[bild]
Tack för svaret...här bifogar jag flera bilder , det finns ventil liknande även under det svarta locket där det står valv. Men båda går ej att vrida. Bifogar flera bilder
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Först. Vad står det på ratten?
Är inte det där blandningventilen till varmvattenet?
Gör så att du tar reda på vilka rör som är varm och kallvatten och vilka som är värme.
Försök även hitta vilken som är till och retur.
Följ rören
Sen är det en koppling mellan kallvatten och värmen du ska hitta.
Är inte det där blandningventilen till varmvattenet?
Gör så att du tar reda på vilka rör som är varm och kallvatten och vilka som är värme.
Försök även hitta vilken som är till och retur.
Följ rören
Sen är det en koppling mellan kallvatten och värmen du ska hitta.
Det där är avstängningen för varmvattnet in i beredaren på ventilröret, inget annat.Firas.s skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se mitt inlägg #8 för att se påfyllningsventilen.
Klicka här för att svara






