6 906 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Fjärrvärme dyrare med pump på högvarv?
Efter att ha flyttat in ett gammalt men totalrenoverat hus med fjärrvärme har vi nu fått första räkningen på värmen för januari och börjar ana oråd. Vi ska ha använt upp 4500kw/h i jan vilket känns lite väl saftigt nere i södra Småland. Jag håller på att felsöka och har en fråga angående cirkulationspumpen. Den stod nämligen på fullt ös hela januari och där ligger min fråga. Är det så att en hög inställning på den inte bara driver upp själva elen pumpen drar utan även driver upp min värmekostnad?
Det beror lite på vad du har för avtal för fjärrvärmen. Energimängden du köper blir densamma så länge du har samma temperatur inne, men en del fjärrvärmebolag tar mer betalt om man skickar in varmare returvattnet, men jag vet inte hur vanligt det är att man har sån debitering för villakunder.
Jag har E.on och såvitt jag kan se på fakturan tar de inte betalt för att returen skulle vara varmare. Tack för svar!useless skrev:
Den dagen bolaget inför flödestaxa (vanligt för företagskunder) så blir det förmodligen dyrare för dig.
Att ha en hög avkylning är bra, så du borde kanske minska cirkulationshastigheten även om det inte påverkar din faktura just nu.
Att ha en hög avkylning är bra, så du borde kanske minska cirkulationshastigheten även om det inte påverkar din faktura just nu.
Kom från ett nytt hus så det var nog därför jag reagerade på förbrukningen. Dock är hela huset urblåst och tilläggsisolerat på insidan (allt utom på vind) så jag hade nog hoppats på lägre. Lägg till faktura för hushållsel så landade vi på nära 5000:- för januari. lite svettigt. Ska även tillägga att utomhusgivaren ej varit inkopplad korrekt så systemet har pumpat 50C konstant=väldigt varmt när det är plusgrader.mexitegel skrev:
Hade 1250 kWh för hela husets el inkl uppvärmning för januari runt södra 08. Måste erkänna jag är rätt nöjd
ca 155 kvm 2 vån + 60 kvm garage med golvvärme som håller 15-18 grader eller så. Bergvärme och nytt hus.
Jag skulle undersöka det där. Be om att ett proffs går igenom anläggningen. I ditt fall troligen värt det även om det kostar ett par tusenlappar.
Jag skulle undersöka det där. Be om att ett proffs går igenom anläggningen. I ditt fall troligen värt det även om det kostar ett par tusenlappar.
Jag hade lätt lagt några tusenlappar på det. problemet är att 3 olika vvs-killar kollat på anläggningen och en fjärde har ritat och installerat som efter slutat och ritningarna är på vift nånstans. De tre som varit på plats har rattat runt lite på flödesregleringen och släppt på flödet lite men inte mer än så. Läser jag runt lite på forumet verkar det som att en justering med termostat fullt på, flödesregerarna fullt på och sen justera rum för rum och låta kurvinställningen sköta resten hade varit nästa rimliga steg.Johnny Viking skrev:
Hade 1250 kWh för hela husets el inkl uppvärmning för januari runt södra 08. Måste erkänna jag är rätt nöjdca 155 kvm 2 vån + 60 kvm garage med golvvärme som håller 15-18 grader eller så. Bergvärme och nytt hus.
Nej, det är helt rätt om du haft värmepump. Du kan lika gärna köra på distribuerade termostater. Du vinner inget på att optimera fördelning och flöden.
Jonny: Du räknar el, inte värmeenergi. Du tar ju en hel del från marken också. Så siffrorna blir inte jämförbara. Har man dessutom haft övertemperatur så blir det ju mer.
Jonny: Du räknar el, inte värmeenergi. Du tar ju en hel del från marken också. Så siffrorna blir inte jämförbara. Har man dessutom haft övertemperatur så blir det ju mer.
Ah ok, så med fjärrvärmen + GV ger det inget att börja med en sån justering? Såg att jag läst i fel underforum (VP) angående injusteringen så tack för tipset. sparar både mig och förmodligen sambon som hade blivit utsatt för stora temperaturskillnader lite tid och huvudvärkD Daniel 109 skrev:Nej, det är helt rätt om du haft värmepump. Du kan lika gärna köra på distribuerade termostater. Du vinner inget på att optimera fördelning och flöden.
Klicka här för att svara