Som rubriken lyder så behöver jag hjälp.
Och har nu gått igenom en ofantlig mängd av trådar här på bygga hus kring mitt ämne som är just atmos dc 40 SF. Hoppas nån kan hjälpa mig då det blir många sömnlösa nätter..
Vi har precis köpt vårat första hus och där fanns den jäveln (pannan)
Vi får bara inte till det med värmen i huset
Vi har inte fått någon genomgång och finns inga manualer! Jag har suttit där nere och tittat på alla termostater, vridit lite, sen väntat för att se vad som händer ja du förstår!
Vi får bara upp pannan i 60 grader och rökgaserna ligger på ca 150
Vi eldar hej vilt, eldar sent så det ska finns nån som helst värme på morgonen men Det är alltid 14 grader när vi vaknar ca 12 grader när vi kommer hem från jobbet och då börjar helvetet om. Vad gör drift och rökgastermostaterna på pannan? Mvh desperat
Och har nu gått igenom en ofantlig mängd av trådar här på bygga hus kring mitt ämne som är just atmos dc 40 SF. Hoppas nån kan hjälpa mig då det blir många sömnlösa nätter..
Vi har precis köpt vårat första hus och där fanns den jäveln (pannan)
Vi får bara inte till det med värmen i huset
Vi har inte fått någon genomgång och finns inga manualer! Jag har suttit där nere och tittat på alla termostater, vridit lite, sen väntat för att se vad som händer ja du förstår!
Vi får bara upp pannan i 60 grader och rökgaserna ligger på ca 150
Vi eldar hej vilt, eldar sent så det ska finns nån som helst värme på morgonen men Det är alltid 14 grader när vi vaknar ca 12 grader när vi kommer hem från jobbet och då börjar helvetet om. Vad gör drift och rökgastermostaterna på pannan? Mvh desperat
Har du denna styrningen eller är det en äldre?
http://www.atmos.eu/en/atmos-boilers-regulation-and-control/
http://www.atmos.eu/en/atmos-boilers-regulation-and-control/
Kontakta dessa annars.
https://www.yourvismawebsite.com/at...-dc-40-sf?tm=webshop/atmos-produkter/vedpanna
https://www.yourvismawebsite.com/at...-dc-40-sf?tm=webshop/atmos-produkter/vedpanna
Kolla om du kanske kan hitta manualen här hos kotly.
Atmos pannorna finns i ett otal varianter men är ganska lika.
Den högra drifttermostaten ska stå på max, för visst har du en acktank?
Den vänstra vrider du moturs så att fläkten startar när du ska tända pannan, sen när rökgaserna kommer upp i lite temp vrider du den medurs, jag har min på ca kl 2-3 men du får nog prova dig fram, rökgasfläkten ska stanna när veden brunnit ut men inte tidigare.
Sen skulle jag nog börja med att sota pannan så att det inte är där felet sitter.
Det finns också ett förbigångssjäll som man använder vid uppstart, försök kolla att det verkligen stänger, brukar vara en stång som öppnar en lucka i vedmagasinet. Det ska vara helt stängt vid drift. Jag använder den inte utan har den stängd hela tiden (ska svetsa igen det vid tillfälle).
Om huset är nerkylt och acktanken tom så kommer du att få elda ganska mycket innan tanken kommer upp i temperatur. Hur stor tank har du?
Atmos pannorna finns i ett otal varianter men är ganska lika.
Den högra drifttermostaten ska stå på max, för visst har du en acktank?
Den vänstra vrider du moturs så att fläkten startar när du ska tända pannan, sen när rökgaserna kommer upp i lite temp vrider du den medurs, jag har min på ca kl 2-3 men du får nog prova dig fram, rökgasfläkten ska stanna när veden brunnit ut men inte tidigare.
Sen skulle jag nog börja med att sota pannan så att det inte är där felet sitter.
Det finns också ett förbigångssjäll som man använder vid uppstart, försök kolla att det verkligen stänger, brukar vara en stång som öppnar en lucka i vedmagasinet. Det ska vara helt stängt vid drift. Jag använder den inte utan har den stängd hela tiden (ska svetsa igen det vid tillfälle).
Om huset är nerkylt och acktanken tom så kommer du att få elda ganska mycket innan tanken kommer upp i temperatur. Hur stor tank har du?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
