1 319 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ta reda på längd på krets i golvvärme
Jag har vattenburen golvvärme med sju kretsar från en fördelare. Kretsarna sammanfaller i vissa fall med ett rum och i andra fall ligger en krets under flera rum och i ett fall har ett större rum tre kretsar. Så jag vet ganska säkert att de har olika längd men inte hur olika längd. Fördelaren är injusterad med olika mycket öppna ventiler för olika kretsar. Men det verkar inte vara riktigt rätt justerat - golvet blir lite olika varmt och vissa kretsar orkar ibland inte riktigt få upp värmen i rummet till det som är justerat på rumstermostaten.
Nu till min fråga: Jag kan ju experimentera lite med att justera kretsarna relativt varandra men det är tidsödande. Hade jag bara vetat längden på respektive krets hade jag haft ett bättre utgångsläge. Jag har inte fått någon dokumentation på det med huset. Finns det nåt finurligt sätt att ta reda på det?
Nu till min fråga: Jag kan ju experimentera lite med att justera kretsarna relativt varandra men det är tidsödande. Hade jag bara vetat längden på respektive krets hade jag haft ett bättre utgångsläge. Jag har inte fått någon dokumentation på det med huset. Finns det nåt finurligt sätt att ta reda på det?
Japp. Försök att se meter-markeringen på din slang. Normalt sett så är ett nummer inpräglat varje halvmeter eller meter beroende på fabrikat Detta betyder att du förhoppningsvis kan se den på slangen som sticker upp vid fördelaren.
Edit: Kollade lite på gamla slangar jag hade liggande och rättade texten
Edit: Kollade lite på gamla slangar jag hade liggande och rättade texten
Prova med att justera in skillnad mellan respektive slingas delta T ,skillnaden mellan på tur och retur till ca 4CB beerfueled skrev:Jag har vattenburen golvvärme med sju kretsar från en fördelare. Kretsarna sammanfaller i vissa fall med ett rum och i andra fall ligger en krets under flera rum och i ett fall har ett större rum tre kretsar. Så jag vet ganska säkert att de har olika längd men inte hur olika längd. Fördelaren är injusterad med olika mycket öppna ventiler för olika kretsar. Men det verkar inte vara riktigt rätt justerat - golvet blir lite olika varmt och vissa kretsar orkar ibland inte riktigt få upp värmen i rummet till det som är justerat på rumstermostaten.
Klicka här för att svara