22 410 läst ·
22 svar
22k läst
22 svar
Temperatur på golvvärme med trägolv
Sida 1 av 2
Vi har lagt ek parkett på våra golv som har vatten buren golvvärme.
Om jag förstått rätt så får golven inte bli varmare än 27 grader för då kan trät svälla/spricka.
Hur vet man hur varmt vattnet kan vara i slingorna för 27 grader vatten innebär ju inte att trät når 27 grader. Har ni en termostat som ligger på golvet som försäkrar att det slås av om deg kommer för nära 27 grader?
Hur varma är era slingor nu under vintern? Beror ju givetvis på hur mycket isolering man har och hur kallt man bor, är bara lite nyfiken på hur effektiv vår golvvärme är, vi bor i Stockholms området.
Om jag förstått rätt så får golven inte bli varmare än 27 grader för då kan trät svälla/spricka.
Hur vet man hur varmt vattnet kan vara i slingorna för 27 grader vatten innebär ju inte att trät når 27 grader. Har ni en termostat som ligger på golvet som försäkrar att det slås av om deg kommer för nära 27 grader?
Hur varma är era slingor nu under vintern? Beror ju givetvis på hur mycket isolering man har och hur kallt man bor, är bara lite nyfiken på hur effektiv vår golvvärme är, vi bor i Stockholms området.
Här på västkusten är det just nu runt -10 grader. Värmepumpen skickar ut 38 gradigt vatten och det är 23 grader på golvytan.
Ett 27 grader varmt golv upplevs som ganska varmt att gå på.
Ett 27 grader varmt golv upplevs som ganska varmt att gå på.
Jag känner som poletten inte riktigt har trillat nerL lat skrev:
I ditt exempel så skapar 26c i slingorna ett golv som är 20-21c (luft temp 19,5c).
Måste man ha manuellt koll på det eller kan man ha en sensor som säger att golvet aldrig ska bli varmare är 20-21c?
Men om det blir -15c ute betyder det inte att det tex bara skulle nå 18c inne? Eller har jag missat något?
Ja, det gör den. Den skickar inte ut varmare vatten än vad som behövs för att hålla önskad innetemperatur. Men om man sätter en maximal framledningstemperatur kommer innetempen att sjunka om maximalt tillåten framledningstemp inte räcker till.F Erica Wyse skrev:
Läser man instruktionerna till t.ex. Kärhrs golv så framgår där också att man inte får ha mattor eller möbler som gör att luft inte fritt kan flöda över golvet. Så en säng med förvaring under är t.ex. inte OK. Orsaken till detta är att temperaturen då kan bli lokalt för hög och därmed skada golvet.
Så kan man ju inte leva, det inses lätt
Ponera att du begränsar värmesystemet så att yttemperaturen på golvet aldrig blir högre än 27 grader. Vad händer då om det visar sig att golvet behöver vara t ex 32 grader när det är som kallast ute? Ska ni öka framledningstempen och riskera att golvet skadas, eller leva med att det blir kallt inne?F Erica Wyse skrev:
Om du konstaterar att du har 27 graders varma golv men det trots det enbart är 18 grader inne vad gör du då ? Som jag ser det finns det 2 alternativ 1 man låter det vara 18 grader inne och man får frysa eller 2 man ökar framledningen tills det blir ok temp inne och väljer man alt 2 är framledningstempen inte så mycket att oroa sig för. Om man ska få över 27 grader på golvet ska framledningen till golvet vara ganska hög gissar på runt 40 grader.F Erica Wyse skrev:
Har hittills aldrig haft problem, och för ett par år sedan var det ~-30C ute med en framledning på runt 35C och en rumstemp på ~19,5C.
1. rätt dimensionerade slingor (max 100m/slinga) med 200mm/cc (50-70W/m2)
2. inte för strypta slingor, Delta-T på ~5-6C vid DUT
3. hyffsad isolering under slingorna så inte värmen sticker ned i backen.
4. någorlunda vindtät kåk med nån form av isolering i väggarna. Själv bor jag i ett VillaVarm hus med 345mm isolering i väggar och 5-600mm i tak.
Aldrig haft problem med mattor på golvet.
1. rätt dimensionerade slingor (max 100m/slinga) med 200mm/cc (50-70W/m2)
2. inte för strypta slingor, Delta-T på ~5-6C vid DUT
3. hyffsad isolering under slingorna så inte värmen sticker ned i backen.
4. någorlunda vindtät kåk med nån form av isolering i väggarna. Själv bor jag i ett VillaVarm hus med 345mm isolering i väggar och 5-600mm i tak.
Aldrig haft problem med mattor på golvet.