Hej, jag är ny inflyttad till en radhus och jag ser en etermo som sitter bredvid proppskåpet. Någon som kan förklara hur den fungerar? Det ända jag vet är att den har något med värmen att göra.
Jag ser inte något sepparat tempgivare (central) som slår till strömmen/värmen när det blir kallare än inställd temp som andra har.
Just nu är den inställt som bilden visar och knäpper en del elementen under natt tid.
Kan någon förklara vad som betyder dessa inställningar som visas på bilden?
Och hur kan man ta bort det knäppande ljudet från elementen?
Tack på förhand!
/Yonas

• En etermo timer med inställningsknappar och färgkodade markörer för värmejusteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
[länk]
Tack @etompau för ditt svar, jag har läst tråden faktiskt innan jag ställde frågan, men blev inte klokare..;)

Det är en form av temp-sänkningsfunktion, styrd av uret. Du bör ha någon termostat som är kopplad till systemet. När brytaren står i "sänkt-läge" kopplar tiduret bort matningen till elementen vid önskade tidpunkter. Termostaten slår till matningen till elementen när termostaten vid önskad lägre temp.

Når du åker bort kan du åsidosätta urets programmering och köra konstant med sänkt temperatur.

• Gilla
Jonas1980
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det är en form av temp-sänkningsfunktion, styrd av uret. Du bör ha någon termostat som är kopplad till systemet. När brytaren står i "sänkt-läge" kopplar tiduret bort matningen till elementen vid önskade tidpunkter. Termostaten slår till matningen till elementen när termostaten vid önskad lägre temp.

Når du åker bort kan du åsidosätta urets programmering och köra konstant med sänkt temperatur.
Toppen, tusen tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.