1 957 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Utnyttja passerande matning radiatorer
Hej!
Har ett sekelskifteshus med i bästa fall improviserad rördragning till radiatorerna.
Förmodligen har man installerat det någon gång på 40-talet?
Det är ett tvårörssustem med matning & retur.
I en av kattvindarna som är inrett till kontor passerar matningen till badrummets
radiator. Skulle jag kunna utnyttja det röret & hänga på radiator anpassad för
enrörssystem? Ev. förluster till badrummet kan jag leva med då vi har en torktumlare
som står för 90% av värmen i badrummet och jag misstänker att förlusterna blir
försumbara i vilket fall.
Har ett sekelskifteshus med i bästa fall improviserad rördragning till radiatorerna.
Förmodligen har man installerat det någon gång på 40-talet?
Det är ett tvårörssustem med matning & retur.
I en av kattvindarna som är inrett till kontor passerar matningen till badrummets
radiator. Skulle jag kunna utnyttja det röret & hänga på radiator anpassad för
enrörssystem? Ev. förluster till badrummet kan jag leva med då vi har en torktumlare
som står för 90% av värmen i badrummet och jag misstänker att förlusterna blir
försumbara i vilket fall.
Ledsen men det går inget bra , om du kopplar på stigarröret så blir det en koppling rakt ( som ett 1 rörs ) på , då kommer dom nya att stjäla en del värme så det blir mindre till dina ordinarie ,
Tål ditt nuvarande system det , det blir mindre flöde till dom gamla och mindre värme
Tål ditt nuvarande system det , det blir mindre flöde till dom gamla och mindre värme
Tror inte det blir något problem, notera tror! ;-) Badrumselementet sitter sist på en separat slinga, matning och retur går direkt till pannan via "stam", så det borde inte direkt påverka temperaturen på systemet mer än vad ytterligare korrekt installerat element gör?L Liteavvarje skrev:
Däremot så kommer förmodligen effekten i de båda rummen sjunka. Båda rummen är max 4m2 så det finns överkapacitet på radiatorerna. Ville mest försäkra mig om att jag förstått hur ett enrörssystem fungerar och om det ens var möjligt utan att helt strypa värmen till badrummet?
Är det som du beskriver en egen stam till endast badrummet så är det ju bara just badrummet som blir påverkat av den mindre effekten.
Det bör inte vara några problem att koppla in ett 1-rörskoppel på tilloppsröret om du kan leva med lägre effekt i badrummet.
Det bör inte vara några problem att koppla in ett 1-rörskoppel på tilloppsröret om du kan leva med lägre effekt i badrummet.
Klicka här för att svara