Jag får inte riktigt till det med den vattenburna golvvärmen och tänkte se om de är någon här som kan hjälpa mig på traven.

Allt började med att jag ställde in vår luftvärmepump på "Semester"-mode för vi var borta ett par veckor, när vi kom hem så var det svinkallt i ett av rummen, så jag såg till att allt var på max igen. Det gick flera dagar och ett av rummen var fortfarande lika kallt.

Nu har jag gjort följande: Tagit bort alla ställdon så att det är "fullt flöde" till alla rum.

Det är nu ca 29.3 grader på ett av golven, i ett av rummen.
Det rummet som tidigare var kallt är nu 24.9 grader.

Det skiljer ju fortfarande lite över 4 grader, är det normalt?

Jag tänkte successivt börja sätta tillbaka ställdon, rum för rum, för att se om de påverkar.

Ja, det är normalt. Nu har du ju ett system som är mer eller mindre helt oreglerat system (eller i alla fall bara har sin grundflödesinställning) och vattnet tar alltid lättaste vägen.

Du bör ha en temperaturskillnad(sk. delta) på c:a 7 grader mellan in och utgående slang på varje golvvärmeslinga. Rumstemperaturen sköter dina termostater sedan.

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
Perfekt! Då ska jag prova att sätta tillbaka alla ställdon.

Problemet jag hade innan jag tog bort alla var att det blev jättekallt i det rummet när jag satte på ett ställdon, även om temperaturen var satt på 30 grader..

Låter ju som det kan vara något knas med det ställdonet kanske?

Har provat att byta till en av de andra som funkar i huset, och de blir samma resultat.

• Gilla
jnylin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.