Vattenburen Golvvärme.
Bor i bostadsrätt och har ett Roth system. Får ej golv värme i sovrummet, kallt golv i övriga lägenheten fungerar värmen.
Pumpen går, hattarna är höjda. Allt vad jag kan se lyser grönt enl bild ?????

Tips och förslag emottages tacksamt.

Uvik

• Roth golvvärmesystem med termostatventiler och pump, alla indikatorlampor lyser grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lufta systemet.

Har automatisk avluftare, kan dock avlufta pumpen ?

Absolut. Men det kan ju också vara automatiken som inte fungerar som den ska. I elva fall av tio är det luft i systemet när vissa radiatorer blir varma och andra inte.

Ok. Provar

Förvisso långsökt när ställdonen står som öppna, men hoppar värmen igång om du tar av ställdonet?
Det finns en lite knapp som man trycker in och plockar av den, då blir det fullt flöde på den slingan.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Testar

Hade detta problem på vanliga radiatorer i en annan lägenhet, ej golvvärme, rörmokaren kom och frågade om han skulle ´´pimpa`` dessa radiatorer och han tog bort reglerratten och det fungerade. Vad jag förstår så är principen densamma,

När du plockar av den är det samma som att den öppnar max, det man kan verifiera är om det är nått fel på styrningen.
Jag hade problem med att 5 av 11 inte öppnade sig alls, det var flera som skrev ut att det var luft i systemet när det i själva verket var ställdonet som gått sönder, jag verkade ha fått en riktigt dålig batch av dessa då mitt fungerar som det ska med nya ställdon.
Känns ju som det borde vara nått fel på systemet om det kommer in luft.

Stäng via termostaterna i alla rum förutom det du vill få igång värmen i. Då tvingar du flödet genom det kalla rummet och trycker ut ev luft. När det blivit varmt, öppna de andra. Brukar funka.

Alla dina ställdon är öppna så du har nog inget fel i styret. Funkar inte det ovanstående så ta av styrdonet för det kalla rummet och se till att 'piggen'' flexar.

Provar

Har testat men igen värme i sovrumsgalvet.

Blir slangen till sovrummet varm vid fördelaren (dvs är det någon som helst cirkulation)? Är ventilen är helt öppen men dålig/ingen genomströmning så är det nog luft i slangen i sovrummet som inte cirk.pumpen orkar trycka iväg. Då får du koppla på vattenslangen på fördelaren, stänga alla andra ventiler till övriga rum och sen spola igenom tills det inte kommer någon luft längre. Går det inte att trycka igenom vatten med vattenslangen så har du antingen stopp i slangen eller i fördelaren. Då får du prova dig vidare genom att flytta sovrumsslingan (båda slangarna) till en av dom andra uttagen på fördelaren för att ta reda på vilken del som krånglar. Är det stopp i slangen så överlåter jag åt proffsen att tala om hur man fixar det.

Dum fråga kanske eftersom jag aldrig installerat det systemet du har. Men både Uponor och LK ställer man in flödet för varje slinga. Det är inte så enkelt att flödesstyrningsventilen är helt stängd för sovrumsslingan? Du kanske ska börja med att kolla det?

Redigerat:
Tack för svaret, tror problemet var att grannen under mig hade rörmokaren här igår och fick veta att hennes termostat är trasig, den togs bort,behöver bytas och vips steg vatten temp in fr 30 till 50 grader och allt började fungera hos mig.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.