hej vi har en vedeldad spis i källaren som vi eldar i, men den sprider inte värmen så bra som vi trodde den skulle göra. Finns det något sätt att sprida värmen vidare i rummet bredvid. Spisen står i direkt anslutning till det andra rummet men når ändå inte dit. Har provat med en värmedriven fläkt som man ställer på spisen, men effekten märks inte av.
En liknande spis som den på bilden
En liknande spis som den på bilden
Jag anser att det är ett ventilationsproblem. I det rum som du vill värma bör det vara en ventil genom ytterväggen ev en fläkt som drar ut luft från rummet. Denna luft måste då ersättas med med luften från det närliggande rummet där du har din vedeldade spis. I rummet där spisen måste det finnas tilluftkanal som tar in luft från uteluften. Om denna saknas kommer spisen att ta in kall luft från den ventil som görs i det intilliggande rummet som man vill värma.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det finns fläktar att sätta som blåser mellan rummen. De brukar kallas värmeflyttare. Men om inte värmen sprider sig genom en vidöppen dörr tror jag inte att man skall vänta sig några underverk av en fläkt.
Jag var nere i källaren och kikade nu, det är en ventil i rummet där spisen är men inte i rummet bredvid, första steget är kanske att sätta in en ventil där då?B Bengt_j skrev:Jag anser att det är ett ventilationsproblem. I det rum som du vill värma bör det vara en ventil genom ytterväggen ev en fläkt som drar ut luft från rummet. Denna luft måste då ersättas med med luften från det närliggande rummet där du har din vedeldade spis. I rummet där spisen måste det finnas tilluftkanal som tar in luft från uteluften. Om denna saknas kommer spisen att ta in kall luft från den ventil som görs i det intilliggande rummet som man vill värma.
Nej, första steget är att se över hela din ventilation och se hur du kan förbättra den.
Har du självdrag, och tar spisen inomhusluft förförbränningen, kommer en extra ventil leda till att man far in kall utomhudluft i det rummet
Har du självdrag, och tar spisen inomhusluft förförbränningen, kommer en extra ventil leda till att man far in kall utomhudluft i det rummet
Hur stort är utrymmet där spisen står och hur stor är dörröppningen till rummet du vill värma? Gamla köksspisar brukar man få elda ganska aktivt i om man skall få dem varma nog att värma större ytor. Förvänta dig inga underverk, men jag är övertygad om att du kan få en större effekt genom att cirkulera luften internt än genom att ventilera mer.
Visst bör man ha bra ventilation, men det är inte främst för värmespridningens skull. Spisens förbränningsluft är en bråkdel av rekommenderat ventilationsflöde och rekommenderat ventilationsflöde är en bråkdel av vad som behövs för att sprida värme effektivt.
Visst bör man ha bra ventilation, men det är inte främst för värmespridningens skull. Spisens förbränningsluft är en bråkdel av rekommenderat ventilationsflöde och rekommenderat ventilationsflöde är en bråkdel av vad som behövs för att sprida värme effektivt.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Nu har jag inte din planlösning över källaren , men du kan prova med att inhandla en fläkt , en sån man använder på sommaren när det är för varmt.
Ställ den i dörrhålet in till nästa rum.
Ställ den i dörrhålet in till nästa rum.
Med de förutsättningarna är jag förvånad att det inte går. Hur länge har du eldat, hur varmt blir det där spisen står och hur varmt blir det i rummet intill. Du får alltid räkna med att det blir varmare i rummet där spisen står, men så småningom borde det komma upp till ett par grader under i angränsande rum. Och lite varmare förstås om du ställer en fläkt i dörrhålet som Tomture61 föreslår.
Vi hade en sådan spis i förra huset, och för att göra värmekällan lite trögare fyllde jag ugnen med marksten och brukade ha en rejäl gjutjärnsgryta med lock och fylld med vatten på spisen. Påverkar ju inte värmespridningen direkt, men den höll värmen bättre. Som någon annan skrev här tidigare; man får elda aktivt för att hålla uppe effekten. Inte konstigt att det var en heltidssyssla att jobba i köket förr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden