Har en handöl braskamin, se bild (lånad bild men exakt som min) Handöl braskamin med öppen spiseld, installerad i hörn med vit skorsten.
När jag eldar luktar det ibland rök, det händer att brandvarnaren går igång. Kaminen är relativt nyligen sotad u.a.
Röklukten är faktiskt starkast vid tilluftsventilerna i husets ytterväggar. Kaminen har inte egen tilluft utan tar luft från rummet.

Min teori är att när jag eldar uppstår mer undertryck (har självdrag) och extra mycket luft dras in via tilluftsventilerna. Om röken från skorstenen på taket "faller ner" så är det den som sugs in och ger röklukt. Detta skulle kunna åtgärdas genom att ta upp en särskild tilluftskanal utifrån direkt till kaminen. Men det är ju lite jobb och frågan är om det kan vara nåt annat fel?

Brist på tilluft i samband med att du eldar?
Vad har ni för ventilation i övrigt? Ändrar du något när du tänder i kaminen?

Vi har också braskamin i källarplan, så problemen är välkända..

GoForIt GoForIt skrev:
Brist på tilluft i samband med att du eldar?
Vad har ni för ventilation i övrigt? Ändrar du något när du tänder i kaminen?
Nja, har faktiskt tagit upp extra tilluftsventiler för nåt år se'n pga upplevd dålig ventilation. Ändrar inget vid eldning annat än att glänta på ett fönster vid tändning. Huset har självdrag. 1,5-plan (markplan+övervåning), kaminen står i markplan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.