Har en handöl braskamin, se bild (lånad bild men exakt som min)
När jag eldar luktar det ibland rök, det händer att brandvarnaren går igång. Kaminen är relativt nyligen sotad u.a.
Röklukten är faktiskt starkast vid tilluftsventilerna i husets ytterväggar. Kaminen har inte egen tilluft utan tar luft från rummet.
Min teori är att när jag eldar uppstår mer undertryck (har självdrag) och extra mycket luft dras in via tilluftsventilerna. Om röken från skorstenen på taket "faller ner" så är det den som sugs in och ger röklukt. Detta skulle kunna åtgärdas genom att ta upp en särskild tilluftskanal utifrån direkt till kaminen. Men det är ju lite jobb och frågan är om det kan vara nåt annat fel?
När jag eldar luktar det ibland rök, det händer att brandvarnaren går igång. Kaminen är relativt nyligen sotad u.a.
Röklukten är faktiskt starkast vid tilluftsventilerna i husets ytterväggar. Kaminen har inte egen tilluft utan tar luft från rummet.
Min teori är att när jag eldar uppstår mer undertryck (har självdrag) och extra mycket luft dras in via tilluftsventilerna. Om röken från skorstenen på taket "faller ner" så är det den som sugs in och ger röklukt. Detta skulle kunna åtgärdas genom att ta upp en särskild tilluftskanal utifrån direkt till kaminen. Men det är ju lite jobb och frågan är om det kan vara nåt annat fel?
Nja, har faktiskt tagit upp extra tilluftsventiler för nåt år se'n pga upplevd dålig ventilation. Ändrar inget vid eldning annat än att glänta på ett fönster vid tändning. Huset har självdrag. 1,5-plan (markplan+övervåning), kaminen står i markplan.GoForIt skrev:
Klicka här för att svara