Hej alla, kul och intressant forum. Vi har ett stort hus och lada på Österlen. Just nu håller vi på renovera takstolar och bjälkar. Rummet är på 130 km2 och 10 meter i tak och fungerar nu som sommarateljé, allrum. Jag fundera på att försöka få in värme för höst och vårtiden men vet ej var vi ska börja. Vi har gjutet golv men inte isolerat. Jag funderar på att bygga en stor spis mitt i sen vet jag inte. Idéer, tips är välkomna! Tack
Vill ni bevara atmosfären i rummet eller göra om det helt i lite modernare stil? Det skulle kunna bli hur coolt som helst oavsett vilket spår ni väljer. Vill ni bara förlänga säsongen eller ha uppvärmt hela året? Du skriver höst/vår, så det kanske inte blir aktuellt med vinterdrift?
Om det är vår/höst ni siktar på så börja med den byggnadsdel som är sämst ur värmesynpunkt. Kanske räcker det med att isolera taket (det ser ut att ha potential som den svagaste länken) för att få acceptabel värme ett par månader längre per år. Å andra sidan kanske det påverkar utseendet mest.
Finns det takhöjd i det lägre partiet för att isolera plattan och lägga golvvärme? Det tillsammans med ett rustikt trägolv ovanpå skulle bli snyggt och passa in i övriga byggnaden tycker jag. Eventuellt skulle ni kunna isolera bara plattan i den del som har högt i tak och få en liten höjdskillnad på gott och ont.
Jag gjorde ett uterum på 42 m2 och resonerade så att alla delar utom vissa gjordes för att vara vinterbonade. De delar som var för dyra för att göra så med kan senare bytas ut till vinterklassade delar så vips, är allt vinterbonat. I mitt fall blir det skjutpartierna och taket som behöver bytas medan plattan har 30 cm isolering och väggarna har 200(?) mm isolering och är byggda som en vanlig yttervägg. Jag föredrog den metoden framför att göra allt lite halvbra isolerat.
/Fredrik
Om det är vår/höst ni siktar på så börja med den byggnadsdel som är sämst ur värmesynpunkt. Kanske räcker det med att isolera taket (det ser ut att ha potential som den svagaste länken) för att få acceptabel värme ett par månader längre per år. Å andra sidan kanske det påverkar utseendet mest.
Finns det takhöjd i det lägre partiet för att isolera plattan och lägga golvvärme? Det tillsammans med ett rustikt trägolv ovanpå skulle bli snyggt och passa in i övriga byggnaden tycker jag. Eventuellt skulle ni kunna isolera bara plattan i den del som har högt i tak och få en liten höjdskillnad på gott och ont.
Jag gjorde ett uterum på 42 m2 och resonerade så att alla delar utom vissa gjordes för att vara vinterbonade. De delar som var för dyra för att göra så med kan senare bytas ut till vinterklassade delar så vips, är allt vinterbonat. I mitt fall blir det skjutpartierna och taket som behöver bytas medan plattan har 30 cm isolering och väggarna har 200(?) mm isolering och är byggda som en vanlig yttervägg. Jag föredrog den metoden framför att göra allt lite halvbra isolerat.
/Fredrik
Tack för alla tips. Vi funderar vidare...F fb35523 skrev:Vill ni bevara atmosfären i rummet eller göra om det helt i lite modernare stil? Det skulle kunna bli hur coolt som helst oavsett vilket spår ni väljer. Vill ni bara förlänga säsongen eller ha uppvärmt hela året? Du skriver höst/vår, så det kanske inte blir aktuellt med vinterdrift?
/Fredrik
Forced air som det heter på andra sidan pölen existerar mig veterligen inte alls här. Det närmaste du kan komma är nog en luft/luft värmepump. Känns som det skulle fungera riktigt bra i ett sådant utrymme eftersom det är ett enda stort rum. Är det dessutom bara höst och vår du tänker så blir det ännu lämpligare som värmekälla! Dock bör du nog helst isolera åtminstone lite grann.
En luft-luft-värmepump har ungefär samma effektivitet som en bergvärmepump om utetemperaturen inte är för sval. Däremot blir luft-luft betydligt sämre när temperaturen dalar under nollan (beroende på modell). Har ni inga som helst planer på vinterdrift fungerar det bra, men kan det tänkas bli vinterdrift så småningom så bör ni tänka mer långsiktigt redan nu. Ni kommer att behöva ett par ganska stora luft-luft-aggregat om ni inte isolerar ganska duktigt skulle jag tro.
En bra braskamin med ordentlig effekt kan mycket väl fungera bra här, i synnerhet kombinerat med en fläkt, kanske en luft-luft-värmepump som håller grundvärme och bidrar till cirkulationen när ni eldar i kaminen.
vectrex: Forced air, är det i allmänhet elvärmt (skulle tro det) eller är det en form av frånluftsvärmepump?
En bra braskamin med ordentlig effekt kan mycket väl fungera bra här, i synnerhet kombinerat med en fläkt, kanske en luft-luft-värmepump som håller grundvärme och bidrar till cirkulationen när ni eldar i kaminen.
vectrex: Forced air, är det i allmänhet elvärmt (skulle tro det) eller är det en form av frånluftsvärmepump?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för ditt svar. Det hjälper. Ja vi kommer att skynda långsam och se över alla möjligheter. Som ni skriver ska vi se över möjlighet att bygga en stor braskamin (jag skulle vilja bygga en sådan STOR där man nästan kan gå in iF fb35523 skrev:En luft-luft-värmepump har ungefär samma effektivitet som en bergvärmepump om utetemperaturen inte är för sval. Däremot blir luft-luft betydligt sämre när temperaturen dalar under nollan (beroende på modell). Har ni inga som helst planer på vinterdrift fungerar det bra, men kan det tänkas bli vinterdrift så småningom så bör ni tänka mer långsiktigt redan nu. Ni kommer att behöva ett par ganska stora luft-luft-aggregat om ni inte isolerar ganska duktigt skulle jag tro.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Eftersom ni tyvärr inte har isolerat tycker jag inte ni bör ha konstant värme där.
Infravärmare ger snabbt en behaglig vistelse och stängs av när ni inte är där.
Annars är luft-luft värmepump ett vettigt val också men det blir mycket spillvärme i den stora oisolerade volymen
Infravärmare ger snabbt en behaglig vistelse och stängs av när ni inte är där.
Annars är luft-luft värmepump ett vettigt val också men det blir mycket spillvärme i den stora oisolerade volymen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden