Nybliven villaägare sedan september och har dålig koll på värmesystem. Därför undrar jag om jag kunde få hjälp att reda ut vad som är vad i mitt system och hur det bör hanteras. Eller om man kan få tips på bra sidor att läsa in sig på. Se bifogade bilder. Tyvärr har tidigare ägare slängt(!) det mesta av fastighetens dokumentation inkl planritning och många manualer.
Huset är en tvåplansvilla i trä på totalt 140kvm, byggd 1983. Vi har vattenburen elvärme. Radiatorerna sitter i serie i två enrörsystem. En slinga per våning. Hittar ingen ställare för att styra balansen mellan de två slingorna.
På taket finns 34kvm solceller men det tror jag inte är relevant för inställning av just uppvärmningen då värmesystemet inte bryr sig om var elen som förbrukas kommer ifrån.
(Solcellerna förser först och främst hushållet. Om solcellerna genererar mer el än hushållet förbrukar säljs överskjutande del, vilket har visat sig vara en försumbar inkomst. De hundratal kWh som genereras per månad hjälper i huvudsak till att reducera hushållets externa konsumtion.)
Mina förkunskaper är inte så goda, men som ingenjör är jag inte rädd för ny kunskap och jag tycker om att optimera och behärska system ut till minsta detalj.
Tack på förhand
Huset är en tvåplansvilla i trä på totalt 140kvm, byggd 1983. Vi har vattenburen elvärme. Radiatorerna sitter i serie i två enrörsystem. En slinga per våning. Hittar ingen ställare för att styra balansen mellan de två slingorna.
På taket finns 34kvm solceller men det tror jag inte är relevant för inställning av just uppvärmningen då värmesystemet inte bryr sig om var elen som förbrukas kommer ifrån.
(Solcellerna förser först och främst hushållet. Om solcellerna genererar mer el än hushållet förbrukar säljs överskjutande del, vilket har visat sig vara en försumbar inkomst. De hundratal kWh som genereras per månad hjälper i huvudsak till att reducera hushållets externa konsumtion.)
Mina förkunskaper är inte så goda, men som ingenjör är jag inte rädd för ny kunskap och jag tycker om att optimera och behärska system ut till minsta detalj.
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det du vill veta? Den stora gråa cylindern överst i skåpet är elkassetten. Termostaten till den sitter i lådan till vänster med transparent lock.
Finns det någon annan styrning av temperaturen i värmesystemet, eller är det meningen att man ska skruva på termostaten beroende på årstid?
Finns det någon annan styrning av temperaturen i värmesystemet, eller är det meningen att man ska skruva på termostaten beroende på årstid?
På bild nr två är lådan med styrningen av elpatronen. Där har du en termostat som regler vattentemperaturen. Tydligen är även cirkulationspumpen ansluten här.
På första bilden är det som sagt en behållare med elpatronen i överst. Den blåa kranen under den är för vattenpåfyllning i systemet.
På mösdingsröret under den sitter det en avtappningarna till vänster. Den lilla saken uppepå vet jag inte riktig vad det är. Den svarta till höger är övertrycksventilen. Mätaren visar trycket i radiatorsystemet. Den röda tanken är expansionskärlet. Det har en luftventil i botten för luft blåsan som sitter i det.
Nedanför det vita röret ser det ut att sitta en shunt. Nedanför den en termometer och sedan den blå cirkulationspumpen.
Prylen på röret till höger vet jag inte vad det är. Är det ett vörmerör?
Jag gissar att mycket av informationen var saker som du vet. Men något var kanske informativt.
På första bilden är det som sagt en behållare med elpatronen i överst. Den blåa kranen under den är för vattenpåfyllning i systemet.
På mösdingsröret under den sitter det en avtappningarna till vänster. Den lilla saken uppepå vet jag inte riktig vad det är. Den svarta till höger är övertrycksventilen. Mätaren visar trycket i radiatorsystemet. Den röda tanken är expansionskärlet. Det har en luftventil i botten för luft blåsan som sitter i det.
Nedanför det vita röret ser det ut att sitta en shunt. Nedanför den en termometer och sedan den blå cirkulationspumpen.
Prylen på röret till höger vet jag inte vad det är. Är det ett vörmerör?
Jag gissar att mycket av informationen var saker som du vet. Men något var kanske informativt.
Tack så mycket båda! Precis vad jag önskade, det var väldigt informativt.
Helt riktigt har vi en separat kombinerad termostat/kontrollpanel inne i huset på en lång sladd där man ställer önskad inomhustemp.
Tog en lite vidare bild och en på det högraste röret. Det ser verkligen ut som en flödesmätare. Här ser man också hur de sitter ihop under skåpet.
Frågor:
Hur tar jag enklast reda på rekommenderade värden för tryck i till exempel exp kärl/radiatorsystem? Det kanske är lagom med 0,5 bar.
Termostaten i lådan som styr elpatronen hamnar ju på något sätt i serie med termostaten som styr inomhustemperaturen genom radiatorerna. Eller den styr uppvärmningen av vattnet som den andra termostaten använder. Naturligtvis ändrar jag inget i onödan, men hur tusan tänker man om/när man ändrar den? Antar att det knappast finns någon optimeringspotential, den får stå som den står. Den verkar ge knappt 50C på radiatorvattnet under nuvarande omständigheter, sjunkande temp ute (-10C), släckt hus och resten av familjen i ett rum på övervåningen. Märker man att systemet inte kan ge mer vid till exempel extrem kyla utomhus kanske man får röra elpatronens termostat, men dra ner den när vädret blir varmare. Onödigt att värma radiatorvattnet till 80C på sommaren för att sen inte använda värmen.
Det ser ut att gå upp två rörpar i taket. Vi har badkar på övervåningen, men det vattnet trodde jag kom från ett annat skåp, varmvattenberedaren på andra sidan rummet. Varför två rörpar?
Vad gör shunten ovanför termometern, styr flöde till radiatorslinga uppe/nere?
Stort tack så länge!
Edit: förtydligande
Helt riktigt har vi en separat kombinerad termostat/kontrollpanel inne i huset på en lång sladd där man ställer önskad inomhustemp.
Tog en lite vidare bild och en på det högraste röret. Det ser verkligen ut som en flödesmätare. Här ser man också hur de sitter ihop under skåpet.
Frågor:
Hur tar jag enklast reda på rekommenderade värden för tryck i till exempel exp kärl/radiatorsystem? Det kanske är lagom med 0,5 bar.
Termostaten i lådan som styr elpatronen hamnar ju på något sätt i serie med termostaten som styr inomhustemperaturen genom radiatorerna. Eller den styr uppvärmningen av vattnet som den andra termostaten använder. Naturligtvis ändrar jag inget i onödan, men hur tusan tänker man om/när man ändrar den? Antar att det knappast finns någon optimeringspotential, den får stå som den står. Den verkar ge knappt 50C på radiatorvattnet under nuvarande omständigheter, sjunkande temp ute (-10C), släckt hus och resten av familjen i ett rum på övervåningen. Märker man att systemet inte kan ge mer vid till exempel extrem kyla utomhus kanske man får röra elpatronens termostat, men dra ner den när vädret blir varmare. Onödigt att värma radiatorvattnet till 80C på sommaren för att sen inte använda värmen.
Det ser ut att gå upp två rörpar i taket. Vi har badkar på övervåningen, men det vattnet trodde jag kom från ett annat skåp, varmvattenberedaren på andra sidan rummet. Varför två rörpar?
Vad gör shunten ovanför termometern, styr flöde till radiatorslinga uppe/nere?
Stort tack så länge!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: förtydligande
Prylen på röret till höger ser ut som en flödesmätare.
Trycket i systemet ska vara 0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och värmesystemets högsta punkt plus ca en halv bar.
Att det går två par rör uppåt är väl för att man har delat upp systemet i två slingor.
Trycket i systemet ska vara 0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och värmesystemets högsta punkt plus ca en halv bar.
Att det går två par rör uppåt är väl för att man har delat upp systemet i två slingor.
Shunten ska reglera temperaturen till värmesystemet, men det sitter ingen motor på den, så den gör inte så stor nytta. Istället verkar ni ha någon pryl som styr elpatronen direkt utöver den inbyggda termostaten. Tanken då är att elpatronens termostat ska vara uppvriden så högt att den aldrig slår av, utan det ska styras av den andra termostaten i rumsregulatorn. Det är nog därför man har tagit bort ratten från den...
Det är en on/off koppling som gjordes för ca 50 års sedan , när shuntsystemen inte var så vanliga för villabruk , då styrdes cirkpumpen av en termostat i ett rum , när det blev kallare så startade pumpen och varmare stannade pumpen
Snacka om att tempen på raddarna åkte jojo , vid sträng kyla 35C till 70C direkt med vad det innebar för ekonomin , men det var klart billigare med EL på den tiden , inte som i dag
Så för att få en bra ekonomi och bra klimat i huset en automatshuntning här är på plats
Det sitter en 3 vägare där ,( men så gammal att det finns nog ingen motor som passar på den ) men lite konstig koppling på returen , väldigt klent rör , ser ut som
1/2 tum , kan inte gå mycket i det röret om man ska reglera med shunten
Snacka om att tempen på raddarna åkte jojo , vid sträng kyla 35C till 70C direkt med vad det innebar för ekonomin , men det var klart billigare med EL på den tiden , inte som i dag
Så för att få en bra ekonomi och bra klimat i huset en automatshuntning här är på plats
Det sitter en 3 vägare där ,( men så gammal att det finns nog ingen motor som passar på den ) men lite konstig koppling på returen , väldigt klent rör , ser ut som
1/2 tum , kan inte gå mycket i det röret om man ska reglera med shunten
Tack för alla svar. Jag har en till fråga angående övertrycket i systemet som någon gärna får förklara så jag förstår.
Jag förstår att systemet behöver en behållare som hanterar volymskillnaden mellan varmt och kallt vatten i systemet. Jag förstår också att det är otroligt smidigt att kunna lufta element tack vare övertryck i systemet. Men finns det ytterligare skäl till att man ha ett förtryck i expansionskärlet? Är det för att skydda pumpen mot kavitation eller för att höja verkningsgraden på pumpen? Det är ju cirkulationspumpen själv som ser till att övervinna höjden på vattenpelaren till systemets högsta punkt och det skulle väl pumpen göra även i ett icke trycksatt system.
Edit: ordval
Jag förstår att systemet behöver en behållare som hanterar volymskillnaden mellan varmt och kallt vatten i systemet. Jag förstår också att det är otroligt smidigt att kunna lufta element tack vare övertryck i systemet. Men finns det ytterligare skäl till att man ha ett förtryck i expansionskärlet? Är det för att skydda pumpen mot kavitation eller för att höja verkningsgraden på pumpen? Det är ju cirkulationspumpen själv som ser till att övervinna höjden på vattenpelaren till systemets högsta punkt och det skulle väl pumpen göra även i ett icke trycksatt system.
Edit: ordval
Det stämmer. Jag körde en period med ett öppen expansionsskärl i källaren. (En spolarvätskedunk på pannan) Det funkar det med. Men det går ju inte att lufta elementen.
Nej då. Det stannar kvar så länge det inte kan komma in luft. Om jag öppnat en luftventil skulle ju vatten runnit ut i källaren. Det var en högst temporär lösning i perioden mellan upptäckten av ett läckande kärl på vinden och installationen av ett slutet i källaren.
Klicka här för att svara