SSSS
Hittar inte några vettiga monteringsanvisningar på Uponors hemsida, så om någon annan är bättre att söka får ni gärna länka. I vilket fall så ska jag koppla in en golvärmeslinga till en liten elpanna (MP4)
http://www.varmebaronen.se/wp-content/uploads/2012/05/MP4_150206_se.pdf

Jag har lagt Uponors slang COMFORT PIPE PLUS 20X2,0, är det kopplingssetet nedan jag ska använda för att gå över till en 90 grader vinkel?

https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-wgf-kopplingsset-12x20r/
Kopplingsset för golvvärmeslingor innefattande mässingsmutter, rörkoppling och vinkeladapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fit-vinkelnippel-utv-gang-g3-4-mt/

Uponor Fit vinkelnippel i mässing med utvändig gänga G3/4" för golvärmekoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om det är dessa delar jag ska ha, hur tätar dom mot varandra, endast med konan?
 
SSSS
Ingen som vet vilket kopplingsset jag ska använda för att gå från COMFORT PIPE PLUS 20X2,0 till vanliga R20 rördelar?
 
Krilleman
Uponor är ruskigt dåliga på att skylta med monteringsanvisningar! En riktigt stor nackdel.

Men dom delarna du länkar till passar bra ihop!

Jag rekommenderar dock (som vanligt) Vatette Plast.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS
Krilleman krilleman_215 skrev:
Uponor är ruskigt dåliga på att skylta med monteringsanvisningar! En riktigt stor nackdel.

Men dom delarna du länkar till passar bra ihop!

Jag rekommenderar dock (som vanligt) Vatette Plast.
Tack! Är det konan som tätar mellan mutter/vinkelnippel? Eller ska man använda lin och locher på gängan?
 
Krilleman
Den tätar koniskt. Så inget lin. Möjligtvis lite locher för att smörja kopplingen.

Andra sidan på vinkeln repar du gängan som vanligt och tätar med lin+locher. Dras i lämplig inv gängad anslutning.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS
Krilleman
Nytt sortiment som jag ej sett tidigare. Men så jobbar jag inte så mycket med Uponors produkter heller. Produkten upplagd i RSKdatabasen vid årsskiftet 13-14.

Standard "förr" är enligt dina länkar ovan.

Varför ska Uponor envisas med dålig info om hur man ska koppla deras system. Det förstår jag dock inte.
 
Redigerat:
M
Uponors support har dessutom ganska dålig generell VVS-kunskap är min erfarenhet. Men dem kan säkert sina instruktionsböcker utantill. Dem börjar dock halta så fort man hamnar utanför det området :(
T ex om vilka kopplingar som går att använda tillsammans med deras produkter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.