Frågan är om det är normal eller inte.
Jag har en L/V pump som förser mig med värme och varmvatten. Installerades för ca 2år sedan. Då byttes även samtliga element. expansionskärlet sitter i innerdelen till pumpen.
Jag kan lufta de två element jag har på ovanvåningen. Om jag kollar igen dagen efter så är det luft igen i systemet. Värmen från pumpen börjar på ovanvåningen och går ner till de element som värmer nedre plan.
Jag har 22rör som "huvudledning" Det är ifrån dessa som det går 15 rör direkt till elementet.
Det är en sträcka på ca 3-4m från VP till huset. Tror det är 22 rör där också annars är det snarare 24 rör.

Så frågan är alltså är det normalt att man kan lufta elementen på ovanvåningen varje dag?

L
Bara att fortsätta lufta men se till att du fyller på kärlet med vatten tryck på manometern
ca 0,8 bar
När du luftar vad händer med manometern sjunker den kraftigt efter en luftning ,
EX du har 0,8 och luftar ett element lite normalt , sen står den på 0,3 - 0,4 bar , hur gammalt är kärlet kan vara fel på blåsan ,

L Liteavvarje skrev:
Bara att fortsätta lufta men se till att du fyller på kärlet med vatten tryck på manometern
ca 0,8 bar
När du luftar vad händer med manometern sjunker den kraftigt efter en luftning ,
EX du har 0,8 och luftar ett element lite normalt , sen står den på 0,3 - 0,4 bar , hur gammalt är kärlet kan vara fel på blåsan ,
Jag får kolla på manometern imorgon. Anläggningen är 2-3år gammal. Så förhoppningsvis är det inget fel på blåsan.

L
Har du någon automatisk avluftare någonstans , om så är på vilket rör sitter den

L Liteavvarje skrev:
Har du någon automatisk avluftare någonstans , om så är på vilket rör sitter den
Min spontana tanke är nej. Om det sitter någon så är det på VP´n resten har jag bra koll på.

L
Det jag tänkte på är att om det sitter en automatikluftare på sugsidan om cirkulationspumpen och trycket går ner , så kan det sugas in luft där
All luft hamnar på topp i systemet , stäng allt nere ,gasa max på pumpen ,öppna allt uppe
vänta någon timma , kan låta i elementen det är bra , stäng pumpen och lufta kanske göra liknande nere , det kan bli ett par vändor men luften ska gå ur på det här sättet

Jag har inte hunnit kolla hur det ser ut med avluftning på VP. Jag har värme på elementen på ovanvåningen. Åtminstone har jag rätt temperatur i huset. Nu drar det ihop sig till helg så jag får fortsätta då!
Tack för all hjälp hittils

Jag gjorde liknande som du skrev...
Jag stängde av lvp och luftade lvp det var ingen luft där. Luktade de element på ovanvåningen. Fyllde på med mer vatten i lvp sedan startade jag om lvp och luftade elementen efter en stund. Sen dess har det fungerat får hoppas det håller sig:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.