Det funkar inte bra. F110 är en frånluftsvärmepump.

Ja. Det är vad Nibe har. Vill man ha lite mer special/innovativt är inte Nibe rätt ställe att leta.
Du lär inte tjäna något mot din befintliga värmepump. Det som skulle göra störst skillnad är att få husuppvärmningen från en värmepump. Om det är en luft-luft + ftx eller luft-vatten + ftx.

Hus uppvärmning kommer redan från en luft-luft värmepump. Jag har problem med tappvarmvatten som tar slut ganska fort och tar långtid att värmas upp. Samt ventilationen som kan gå att förbättra, tror jag.
Nibe F410p jag har idag är nästan 30 år gammal och kan börja krångla när som helts. Därför börjar jag titta på alternativ.
Om man gå från Nibe-pumpar, vad rekommenderas?

För din del skulle kanske en Nilan compact s passa?

Annars finns det ju t.ex. Daikin värmepumpsberedare av luft-vatten typ (en innedel och en utedel) då kan du köra ventilationen via en vanlig FTX.

REC varianten finns också, det är en luft-vatten värmepump och ftx system. Man kan köra en Nibe luft-vatten t.ex. F2120 och en FTX ERS 10-500. Men känns lite väl för bara varmvatten

Andra värda att kolla:
IVT/Bosch
Viessman
Thermia
Comfortzone
Mitsubishi
Panasonic
Etc.

Det är det jag tycker, att luftvattenvärmepumpen känns överdimensionerade och för kostsamt för bara varmvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.