Har ett LK golvvärmesystem som är ca 5 år, ICS-RF, 8-kanaligt. En av termostaterna åkte i golvet och LCD-displayen gick sönder, dock fungerar termostaten men det är ju lite svårt att ändra något när man inte ser vad man gör. Den äldre termostaten är alltså "LK Termostat ICS-RF, vit" (RSK 241 73 02).

Beställde nyss en ny termostat, "LK Rumstermostat RF ICS.2 Vit, högblank" (RSK 243 46 20). Den vill inte para ihop sig med styrenheten. Har provat att återställa både styrenheten och alla termostater och gjort om proceduren från början. De gamla parar utan problem men den nya vill inte.

Termostaten visar ERR och felkod 08. Beskrivningen i manualen (till ICS.2) för felkod 08 är "trådlöst inlärningsfel" och kommentaren "ME inte ställd i inlärningsläge" - fast jag vet ju att mottagaren är i inlärningsläge eftersom jag just innan lyckats para två andra rumstermostater.

Har jag fått ett måndagsex som inte fungerar som det ska?
Kan det vara så att ICS.2 inte är bakåtkompatibelt med de äldre ICS-RF-prylarna?

/Micke

Jag svarar mig själv, efter att ha fått svar från LK's support:

Rätt, dessa går ej att koppla samman.

Vi har fortfarande 2417302 kvar på lager, så beställ just den artikeln och se till att den inte byts ut, så kommer det fungera bra.
Det är alltså inte möjligt att använda ICS-RF grejor till ICS.2, olyckligt att de inte behållit kompatibiliteten mellan generationerna.
Jag tycker också att det är svagt att detta inte framgår på webbsidan, vare sig under produktbeskrivningarna eller FAQ.

Jag köper nog en termostat, om jag kan hitta en återförsäljare som kan ta hem den till vettigt pris. Sen blir nog den långsiktiga planen att gå över till något z-wave-baserat system. Jag tror knappast det finns något som är kompatibelt, men en möjlighet som slagit mig är att använda mottagarenhetens ingångar för trådbundna termostater och bygga något eget som kopplas in på dessa. Något ska man väl ha 4 år på universitet och 10 års erfarenhet till...

Jag funderar själv på att använda nåt z-wave-baserat-system till min LK-golvvärme. Om du kommer fram till något så får du gärna uppdatera tråden! :)

• Beställde precis en ICS.2-termostat som ersättare till en golv-tappad ICS-RF-termostat,
  • hittade denna tråd och
  • ångrade ordern.

Så: Stort tack för infon om inkompatibilitet!

Det luriga var att när jag googlade på RSK-numret till ICS-RF-termostaten kom jag till en sida på en webbshop med ICS.2-termostaten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.