Hej.
Jag har ett 70-tals hus med källare. Vattenburen värme, tidigare panna men numera kopplad mot fjärrvärme. Rör t radiatorer är original. Flera "singelkretsar" matar radiatorerna i källare, garage o övervåning. Med singelkrets menar jag seriekopplade rör som går från radiator till radiator för att slutligen komma tillbaka t centralen igen. Det utgår totalt 4 singelkretsar från källaren där varje har bland/justeringsskruvar för hur mycket vatten/värme som ska matas ut på varje slinga. Rören går nästan uteslutande i betongplattan i källaren och i garagegolvet. Alla ventiler på själva radiatorerna är helt öppna o verkar inte kärva.
Nu till mitt problem. Jag har dålig effekt i ett par radiatorer o jag gissar att de hör till samma slinga. Sista radiator i slingan ger ingen effekt alls.
När jag kontrollerar blandningsventilerna så verkar en av de fyra inte mata ut samma värme som resten när jag känner på rören före o efter ventilen.
Som ni ser på bilden så ser de inte riktigt fräscha ut. Åtminstone inte tilloppet.
Att den ärgat på det där sättet indikerar läckage? Att jag kanske skulle försöka få ur lite mer luft ur systemet för att slippa vidare erosion? Det känns lite fuktigt på fingret men kanske lurar sig då dessa ligger under en inspektionslucka i källargolvet. Jag tog en skiftnyckel o tänkte prova skruva lite på den för att motionera den lite o se om jag kunde få ut mer effekt på slingan. Då kom en vattendroppe fram o jag gjorde inget mer.
Är det normalt med en droppe som sipprar fram på denna typ av ventil?
Törs jag skruva upp ytterligare eller är det bara att få hit en rörmokare som kan byta ut den åt mig?
Jag har ett 70-tals hus med källare. Vattenburen värme, tidigare panna men numera kopplad mot fjärrvärme. Rör t radiatorer är original. Flera "singelkretsar" matar radiatorerna i källare, garage o övervåning. Med singelkrets menar jag seriekopplade rör som går från radiator till radiator för att slutligen komma tillbaka t centralen igen. Det utgår totalt 4 singelkretsar från källaren där varje har bland/justeringsskruvar för hur mycket vatten/värme som ska matas ut på varje slinga. Rören går nästan uteslutande i betongplattan i källaren och i garagegolvet. Alla ventiler på själva radiatorerna är helt öppna o verkar inte kärva.
Nu till mitt problem. Jag har dålig effekt i ett par radiatorer o jag gissar att de hör till samma slinga. Sista radiator i slingan ger ingen effekt alls.
När jag kontrollerar blandningsventilerna så verkar en av de fyra inte mata ut samma värme som resten när jag känner på rören före o efter ventilen.
Som ni ser på bilden så ser de inte riktigt fräscha ut. Åtminstone inte tilloppet.
Att den ärgat på det där sättet indikerar läckage? Att jag kanske skulle försöka få ur lite mer luft ur systemet för att slippa vidare erosion? Det känns lite fuktigt på fingret men kanske lurar sig då dessa ligger under en inspektionslucka i källargolvet. Jag tog en skiftnyckel o tänkte prova skruva lite på den för att motionera den lite o se om jag kunde få ut mer effekt på slingan. Då kom en vattendroppe fram o jag gjorde inget mer.
Är det normalt med en droppe som sipprar fram på denna typ av ventil?
Törs jag skruva upp ytterligare eller är det bara att få hit en rörmokare som kan byta ut den åt mig?
Klicka här för att svara
