Tjena. Har ett Uponorsystem som jag skulle vilja koppla in i mitt garage. I garaget har jag tre slingor.
Jag har tre stycken "Uponor Varioplus styrdon". 1 Reglercentral och 2 stycken termostater.

Jag har elektricitet framdraget till stället där min shuntgrupp sitter. Att ansluta styrdonen till reglercentralen verkar vara "överkomligt" men det jag inte kan hitta någon information om är hur man monterar styrdonen på själva ventilen (shunten?)

1030581.jpg

Om jag rycker lite försiktigt kan jag få av den röda ventilen. Då blottläggs någon form av vit plast. Ska styrdonen skruvas fast "över detta" eller ska det bort mer saker? (För om svaret är JA på denna fråga är mina styrdon inte av rätt sort)

Vore supertoppen om någon kunde länka till en guide eller instruktion hur man installerar dessa styrdon då jag inte hittar något relevant.

5398252.jpg

Tack på förhand.

MVH

John

Jag ser nu att jag kanske missuppfattat. Man monterar inte dessa på inkommande utan på utgående.?

MVH

J

Jag pudlar och inser att dessa skruvas "där nere". Men efter att ha läst i denna guide.
https://www.vvs-klimat.se/dokument/VVS Handboken Edition 4 golvvarme.pdf

Inser jag att jag kanske måste reglera flödet (Den röda ratten) beroende på slingans längd. Spontant känns det som om detta inte är något för en lekman. Bör jag kontakta min rörmokare (Som påstår att det där - det borde jag klara att göra själv).

Du har tyvärr fel ställdon. Det ska vara en modell med utvändig gänga som ska monteras istället för de vita "rattarna" Det ställdonet som syns på bild passar på Uponors mässingfördelare.

Såhär blev det.

• Installation av Uponor golvvärme fördelare med uppkopplade rör och reglerventiler monterade på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggtermostat monterad på vit vägg i hörn med synlig varumärkeslogotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
F Fp730a skrev:
Jag pudlar och inser att dessa skruvas "där nere". Men efter att ha läst i denna guide.
[länk] Handboken Edition 4 golvvarme.pdf

Inser jag att jag kanske måste reglera flödet (Den röda ratten) beroende på slingans längd. Spontant känns det som om detta inte är något för en lekman. Bör jag kontakta min rörmokare (Som påstår att det där - det borde jag klara att göra själv).

Har du inte ett uponor smartix styrdon? Då ska man väl inte behöva reglera flödet (de röda rattarna).

Precis. Dom står fullt öppna! Fungerar utmärkt. Håller ca 15 grader där inne nu!

Tack. Vilket superforum detta är!

Vad betalade du för smartix?

Ja köpte därifrån i våras. Dom har haft väldigt mycket lägre pris hela året, om man jämför mot andra försäljare. Undrar varför. Termostater är typ halva priset mot andra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.