5 574 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Dimension på pexrör till radiatorer.
Hej,
Jag är igång med att projektera en total ombyggnad av radiatorsystemet på min övervåning och behöver råd kring dimensioneringen av rördimension på stam till fördelaren och rören til radiatorerna.
Skall jag välja 22 eller 28 mm PEX från cirkpump till fördelaren?
Skall jag välja 15, 18 eller rent av 22 mm PEX från fördelaren till radiatorerna?
Förutsättningar:
Pelletspanna (skall installeras snart)
Sannolikt separat shunt/styrning och cirkpump för övervåningen. (mycket grova rör på nedervåning och sannolikt helt olika värmebehov för de olika våningarna).
6-8 radiatorer på övervåningen.
Fördelare på övervåning och separata PEX-rör till varje radiator.
Max avstånd mellan radiator och fördelare ca 10m
Avstånd från shunt till fördelare ca 5 m (det mesta vertikalt)
Mvh Magnus
Jag är igång med att projektera en total ombyggnad av radiatorsystemet på min övervåning och behöver råd kring dimensioneringen av rördimension på stam till fördelaren och rören til radiatorerna.
Skall jag välja 22 eller 28 mm PEX från cirkpump till fördelaren?
Skall jag välja 15, 18 eller rent av 22 mm PEX från fördelaren till radiatorerna?
Förutsättningar:
Pelletspanna (skall installeras snart)
Sannolikt separat shunt/styrning och cirkpump för övervåningen. (mycket grova rör på nedervåning och sannolikt helt olika värmebehov för de olika våningarna).
6-8 radiatorer på övervåningen.
Fördelare på övervåning och separata PEX-rör till varje radiator.
Max avstånd mellan radiator och fördelare ca 10m
Avstånd från shunt till fördelare ca 5 m (det mesta vertikalt)
Mvh Magnus
Har du hittat på denna konstruktion själv? Kommer att gå åt mycket rör (pex) om du ska ha fördelare och dra separata ledningar till varje rad. Men du har förmodligen en tanke bakom. Denna konstruktion (fördelare med separata matningar) är annars vanligast till vattenrör.
"Stamledning" 28mm till fördelare, men....Pex? Inte bättre med koppar?
Från fördelare till rad 15 mm.
Du behöver ingen separat shuntning till övervåningen, se bara till att du kan strypa in "stamledningar" http://www.flowcontrol.se/pdf/inju/Setter_Bypass.pdf
rogge
"Stamledning" 28mm till fördelare, men....Pex? Inte bättre med koppar?
Från fördelare till rad 15 mm.
Du behöver ingen separat shuntning till övervåningen, se bara till att du kan strypa in "stamledningar" http://www.flowcontrol.se/pdf/inju/Setter_Bypass.pdf
rogge
Hur gick det? Vad valde du? Intressant höra 13 år senare.Q quality skrev:Hej,
Jag är igång med att projektera en total ombyggnad av radiatorsystemet på min övervåning och behöver råd kring dimensioneringen av rördimension på stam till fördelaren och rören til radiatorerna.
Skall jag välja 22 eller 28 mm PEX från cirkpump till fördelaren?
Skall jag välja 15, 18 eller rent av 22 mm PEX från fördelaren till radiatorerna?
Förutsättningar:
Pelletspanna (skall installeras snart)
Sannolikt separat shunt/styrning och cirkpump för övervåningen. (mycket grova rör på nedervåning och sannolikt helt olika värmebehov för de olika våningarna).
6-8 radiatorer på övervåningen.
Fördelare på övervåning och separata PEX-rör till varje radiator.
Max avstånd mellan radiator och fördelare ca 10m
Avstånd från shunt till fördelare ca 5 m (det mesta vertikalt)
Mvh Magnus
Klicka här för att svara