Värme allmänt
doubleH: [citat] Ok, nu ser jag! Och det borde väl gå att verifiera så att termostaten på torken verkligen släpper igenom vattnet...
Linblomma19: Tack för svar Jag har också hört och läst detta om glykol att det kan fräta på rör vilket gjort mig tveksam. Vi lutar åt att köra på elpatronen , ca 12-14 grader underhållsvärme samt element ( frostvarnare) i källare kök och badrum denna första vinter och hoppas på att inget går sönder . Det känns för tidigt att ta beslut o satsa pengar innan vi beslutat oss för vad vi tror
jonaserik: Vad är det för VP du har och hur gammal är den., det med ca 0,5 i förtryck ( ska vara så när kärlet är tomt ) r bra, om du släpper ut till ca 0,8 och väntar, sticker trycket till1,5 så öppnar säkert säkerhetsventilen, droppar eller rinner det i den, är det VVB i VP så får du prova att stänga inkommande kallvatten till den och se om det ökar, börja där och kom tillbaka
AndersS: [citat] D.v.s. typisk kvällstidningsartikel där det inte finns intresse av fakta utan vill fokusera konflikter. Den här artikeln ger betydligt mera fakta om ett annat fall och verkar vara en bra hantering (hoppas den fortfarande är öppen) https://www.falkopingstidning.se/article/dranerat-och-klart-nu-ar-halet-i-gatan-atgardat/
Husqvarna220Ac: Ja element blir det, vad kör du för luftvärmepump?
matssoderlindh: Jag har gjort alla normala knep med luftning etc men inget har hjälpt. När cirkulationspumpen är av visar termometern ca 40 grader men så fort jag sätter ingång den sjunker den direkt till ca 20 grader=den temperatur det är i rummet. [bild] Har nu skruvat isär fördelaren och ser att den nedre är helt öppen rakt igenom. Alltså helt öppet mellan 1,2 och 3. [bild] [bild] [bild] Det
lordi: [citat] Om du går in på Nibes hemsida och letar ibland dokumentationen så finns det manualer med elschema. Vad är felet på värmepumpen? Om du skriver vilken modell och tillverkningsår du har, så ska jag se om jag kan skicka en länk
hempularen: Om ditt element skulle ha en krypström (alltså en riktig ström) så skulle du mäta 230V till äkta jord, oavsett hur liten din krypström är. Din voltmeter belastar mätobjektet med 10 MegaOhm (minst), och det innebär att en ström på 1 mikroampere, skulle ge upphov till 10V visning, så när du mäter 30V, så betyder det att det läcker ungfär 3 mikroAmpere. Det är då inte en läcka,
hempularen: Jag tvivlar på att det går att bocka och få plats med den koppling på så kort bit. Du kan ju göra den lite längre och gå diagonalt från nuvarande rör. Då flyttas visserligen radiatorn även lite i sidled.
tommib: Som Peter2400 skriver så avfuktar inte något element någon luft. Vad som däremot händer är att RF sjunker med stigande temperatur. Ett konvektorelement med fläkt är möjligen något snabbare på att värma upp hela luftvolymen varför det kan upplevas torrare. Det är inte heller någon skillnad på effektivitet mellan oljefyllda radiatorer och andra, all inmatad el blir värme.
gein: Som jag skrev i min egen granntråd så löste jag det med tryckluft. På blandaren vid vasken har jag en gardenakoppling. Jag stänger inkommande KV, sätter tryckluftspistolen i mynningen på gardenakopplingen, öppnar säkerhetsventilen vid VVB och öppnar varmvattnet helt i blandaren. Därefter trycker jag in måttligt med luft (0.5 bar räckte) och VVB töms via säkerhetsventilens utlopp.
anis16: Inget trycksatt vatten i ett hus som ska stå tomt så länge. Stockholms norra skärgård = Alfrida slog ut elen i veckor där och då läcker det ut kubikmeter med vatten i sönderfrysta rör när elen kommer tillbaka....
JoakimVBG: Jo det är tanken att uterummet ska vara uppvärmt året runt, har isolerat under plattan med 30 cm cellplast osv.
Baskavoda: Har en tvättstuga i källaren som renoveras där det sitter en sektionsradiator på väggen som nu behöver flyttas och jag är lite osäker på hur jag ska lösa det. Radiatorn är gammal och ventilen läcker så jag funderar på att byta ut den mot en nya radiator. Huset är två plan samt källare och vi ersatte en oljepanna med bergvärme för ett par år sedan. Sedan dess har även ett
Nygge72: Hej, värmer mitt hus med Luftvärmepump. Men då den ej riktigt täcker alla rum på ett bra sätt pga planlösning, så krävs stödvärme med elradiatorer. Men värmen blir ändå väldigt ojämn. Så jag funderar då hur det ev skulle bli om man skulle sätta elradiatorer med fläkt så det blir mer hjälp att cirkulera luften? Tänker jag fel eller blir det verkningslöst och pengar i sjön
Nygge72: Hej, värmer mitt hus med Luftvärmepump. Men då den ej riktigt täcker alla rum på ett bra sätt pga planlösning, så krävs stödvärme med elradiatorer. Men värmen blir ändå väldigt ojämn. Så jag funderar då hur det ev skulle bli om man skulle sätta elradiatorer med fläkt så det blir mer hjälp att cirkulera luften? Tänker jag fel eller blir det verkningslöst och pengar i sjön
joksi: [citat] Okej, jag hade dock gärna sett att inte ha utedelen på trädgårdssidan av huset, mao på uteplatsen. På höger sida blir det nog bättre att leda ner rören på husets kortsida... Får nog försöka få en installatör att komma och kika på förutsättningarna.
Rabbithole: Kan ju ha varit en läcka som tätats? Då är det ju lugnt
proffsrik: Toppen. Tack för supersnabbt svar. Då kör jag på enligt plan.
ilfred59: Ja , jag hade en liten fundering på det oxå . Men tänkte att jag ändå skulle ta bort den automatiska avluftaren, tror inte på dess funktion riktigt .
Husqvarna220Ac: Har du provat? Jo Wikipedia..allt man läser är sant, sen kan man bli härligt dryg. Gräv av skiten..vem bryr sig..
Magnus E K: Det finns inget riktigt bra alternativ här som både är billigt och ger hög komfort/låg förfulning av utsidan (möjligen att köra vidare med direktel och skicka elräkningen till politikerna som inte fortsatte satsa på kärnkraften så som tanken var 1972). Kostnaden för att konvertera till vattenburet beror på hur mycket ni kan göra själva, själva materialet i form av rör och
Martin7: [citat] Jag fördelare på bottenvåningen och har lufningsnipplar i ett badrumsskåp för slingor på övervåningen.
Svedlund: [citat] Ååhhh TACK! Blir en sväng förbi butiken i eftermiddag! Tack igen
NyaTorpane: Inget direkt svar men, jag ville ha glykol i mina golvvärme slingor men då sa min rörmokare att garantin på bergvärme pumpen inte gällde. Tydligen så var o-ringar och packningar inte godkända för glykol utan endast rent vatten, tyckte det lät konstigt men jag äventyrar inte någon garanti...
Segge: Tack för tipsen, hittade inget om koncentrationen men är nog inte så svårt att kolla upp vad det borde vara här uppe. Det var denna jag tänkte flytta kulventil till men insåg att det inte gick, men jag kapar nog rören närmare taket och drag på en propp [bild]