Hej,
Vi bor i ett hus med fjärrvärme där cirkulationspumpen är av modell Grundfos ALPHA2, 15-80 130. Pumpen matar tre golvvärmeskåp som är lokaliserade i källaren, plan 1 och plan 2. Sammanlagd golvyta är 140 m2. Det finns inga radiatorer, dvs uppvärmningen körs helt med golvvärme. Total tryckförlust för alla golvvärmeslingor och skåp enligt LK är 10,2 kPa med flöde på 792 l/h. Framledningstemperatur 39 C. Skåpen matas med kopparrör av storlek 22 mm och det finns 4 st T-kopplingar och 8st. 90 graders böjar. Total höjdskillnad mellan pumpens utlopp till golvvärmeskåpet på plan 2 är ungefär 4,5m. Idag fungerar systemet tillfredsställande men vi har nu utökat med en tillbyggnad på 1,5 plan där det ytterligare kommer finnas 2 golvvärmeskåp och den sammanlagda golvyta utökas med 73 m2. Enligt LK är tryckfallet för de två nya skåpen och slingor 14,5 kPa med flöde på 495 l/h. Jag räknar med att det kommer finnas ytterligare 4 st T-kopplingar och 8st. 90 graders böjar. I.o.m. att de nya golvvärmeskåpen kommer finnas på en annan sida av byggnaden kommer framledningen delas direkt vid pumpens utlopp om det nu skapar ytterligare tryckfall. Det jag undrar nu är vilket tryckfall jag får för hela värmesystemet och såklart om min pump klarar av att driva detta. Är det någon här som kan vägleda mig hur jag ska beräkna fram tryckförlusterna och hur jag ska kolla ifall min pump klarar av att driva allting?
Tack på förhand för all hjälp.

S
Pumpen räcker gott och väl till efter utbyggnad.
https://product-selection.grundfos....tid=GMA&productnumber=98676769&qcid=683218773
De nya slingorna behöver 1,5 mvp vilket blir dimensionerande eftersom de andra slingorna klarar sig med lägre tryck.
Säg att shuntventil tar 1,0 mvp högt räknat och övriga systemet med rör och böjar 0,5 mvp, så skulle pumpens tryckökning behöva vara runt 3 mvp vid 1,3 m3/h, vilket placerar arbetspunkten mitt i arbetsområdet.

Hej
S Stegatorparn skrev:
Pumpen räcker gott och väl till efter utbyggnad.
[länk]
De nya slingorna behöver 1,5 mvp vilket blir dimensionerande eftersom de andra slingorna klarar sig med lägre tryck.
Säg att shuntventil tar 1,0 mvp högt räknat och övriga systemet med rör och böjar 0,5 mvp, så skulle pumpens tryckökning behöva vara runt 3 mvp vid 1,3 m3/h, vilket placerar arbetspunkten mitt i arbetsområdet.
Hej och tack för svaret.
Antar du att jag har shunt i golvvärmeskåpet? Jag har nämligen ingen shunt med pump i golvvärmeskåpet utan cirkulationspumpen i fjärrvärmecentralen trycker ut nödvändig flöde. Eller menar du att det fortfarande inte blir något problem?

S
Jag utgick ifrån de uppgifter som gavs i inlägget och där nämndes inte shuntar för golvvärme, så svaret avser fjärrvärmecentralens pump.

S Stegatorparn skrev:
Jag utgick ifrån de uppgifter som gavs i inlägget och där nämndes inte shuntar för golvvärme, så svaret avser fjärrvärmecentralens pump.
Ok.
Om jag ändå stöter på problem, kanske för att de teoretiskt beräknade tryckfall inte stämmer överens med verkligheten tycker du att en starkare pump är den enda lösningen eller kan man lösa det på ett annat sätt? Kan man lägga till ytterligare en cirkulationspump i loopen på något sätt som hjälper till huvudpumpen eller är detta inte möjligt?

S
Pumpen har stora marginaler, så jag skulle bli förvånad om det blev problem.
Varför sådan oro?

S Stegatorparn skrev:
Pumpen har stora marginaler, så jag skulle bli förvånad om det blev problem.
Varför sådan oro?
:D Brukar alltid oroa mig innan problem uppstår... skada från jobbet antar jag.
Tack för din hjälp ... jag testar sen så får jag se hur det fungerar.

Jag tror inte heller det blir några problem. Den befintliga pumpen ären 8-meters pump, så det lär finnas kapacitet så det räcker ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.