Hej! Precis köpt ett hus från 45' med kamin och undrar om någon kan förklara funktionen av den byggda mantel runtom kaminen.
Förmodar tegel/puts...
Fann även en tank på baksidan av braskaminen (se bild 2,3) som jag undrar vad den har för funktion och om den kan tas av ifall jag river manteln.
Tack för er hjälp! R.
Förmodar tegel/puts...
Fann även en tank på baksidan av braskaminen (se bild 2,3) som jag undrar vad den har för funktion och om den kan tas av ifall jag river manteln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för er hjälp! R.
Är det verkligen en tank`Kan det vara en gammal termatorinsats ,som suger in luft genom det som ser ut att vara ett galler nere vid golvet och som tidigare värmts upp bakom "tanken" och sedan släppts ut i nån igenmutad öppning högre upp? Om du istället menar den runda "tanken" som ligger vågrät bakom kaminen är det säkert en förskjutning av rökröret så det passar till den murade kanalen. I vilket fall så är det bara att riva vilket åxå är positivt för kaminens värmespridning
Klicka här för att svara