A
A5555: Du har mycket liten fördel bygga om systemet, när det är nytt välisolerat hus. Ändringar leder till mycket, bland anant som någon skrev helt annat ventilationssystem. Om du aldrig hade haft 750 från början, så hade det varit en annan sak.
5 svar · 2,6k läst
M
Mezzo: Jag blev glad av ditt svar och har förstått det. Tack så mycket!
8 svar · 4,1k läst
S
Sviskonet176: Stort tack för svaren. Ang. om det är ett Mockfjärdshus så vet jag inte. Men ordet Mockfjärd förekommer inte i arbetsbeskrivning överhuvudtaget så jag tror inte det. Hurså?
5 svar · 4,4k läst
·
V
Vector: Vi brukar använda evecos produkter men även andra bla frico
11 svar · 4,3k läst
·
L
lordi: Slarvpelle till installatör som inte förlängde kondensslangen vid installationen.
5 svar · 7,9k läst
·
D
Daniel 109: Du kan montera det där det har plats. Det finns ingen anledning till att ha det just i pannrummet egentligen. Det kan vara var som helst.
2 svar · 1,2k läst
L
larka742: [citat] Sen läser vi också om företag som kastar "bra" mat, eller klipper sönder reklamerade kläder med minimala fel osv... Självklart ska man reagera, överlag är nog företag rätt ärliga så man ska säga ifrån så det inte blir en vana!
25 svar · 4,1k läst
·
T
Tellan8383: Hej Har ett problem med mitt värmesystem. Har en Thermia Diplomat Duo ståendes i källaren. Har en golvvärmeshunt som jag hade påslagen tills för en stund sedan. Det har blivit väldigt varmt i några radiatorer på 2:a våningen. Kan inte förstå varför. Jag har värmestopp på 16 grader så värmen borde inte gå igång. Och det är inte på alla radiatorer. Har funderat på om
0 svar · 468 läst
M
mattias_sthlm: Vi har köpt ett hus från -66 där uppvärmingen sköts med elradiatorer, luftvärmepump (luft/luft) samt värmegolv (el) i vissa rum. Försöker komma på en smart och kostnadseffektiv lösning för hur vi ska lösa uppvärmingen framöver. Tar tacksamt emot råd/tips! Här kommer lite bakgrundsinformation. Huset består av ett sutterängplan, ett plan plus ett inrett loft på vinden.
0 svar · 1,1k läst
Magnus E K
Magnus E K: [citat] DT är skillnaden mellan framledningstemperaturen och önskad temperatur i rummet (eftersom det är den som bestämmer effekten), så för 20 grader i rummet är det 50 respektive 70 graders framledning.
5 svar · 1,1k läst
N
Nygge72: Hej, är det någon som konverterat från direktverkande el till vattenburen värmekälla på en boyta på ca 100kvm och skulle kunna ge en fingervisning vad det hela kostade?
0 svar · 690 läst
M
mrkjellman: Enligt honom ska de lysa som de gör
12 svar · 1,5k läst
·
N
NeLa1: [citat] Tyvärr har produkten gått ur sortimentet. Finns det andra fläktkonvektorer du kan rekommendera?
5 svar · 1,2k läst
Huddingebo
Huddingebo: En början iaf. Det var betydligt enklare och smidigare än vad jag hade räknat med.
13 svar · 2,0k läst
·
H
HerrOso: Tackar för all input. Alla hus är ju nya från 2016, så inga gamla grejor som stoppar upp. Får avvakta hösten och kallare tider, fylla på igen till 1.8 och föra bok på vad som händer. Vi har ju byggaranti så om trycket bara fortsätter falla får husbyggaren ta och felsöka. Inget jag vill vara och skruva i och riskera sabba värmen för mina 4- grannar.
10 svar · 2,1k läst
·
janwide
janwide: Jag tror att jag har löst mysteriet. Pumpen blir varm när den står stilla, inte när den går! Det som händer är att när varmvattenproduktionen slås igång ta det i ett par sekunder för växelventilen att växla om till varmvattenproduktion. Då läcker lite varmvatten ner genom värmebärarrören ner till pumpen och en liten bit vidare. Det är det vattnet som hettar upp pumpen. När man
4 svar · 1,5k läst
V
vedklyv: [citat] Snor brukar ju oftast droppa vid de mest olämpliga tillfällen.
7 svar · 1,9k läst
·
M
miggo87: Hej Som rubriken ovan nämner, har sökt men inte hittat svar. Planerar på att dra om alla vattenledningar i källaren, dels för att de är gamla(62) samt för att de ligger ca 30cm underkant tak. Frågeställningen lyder då Kan jag bila upp i källargolvet och sen göra stick upp för radiatorer och tappvatten på sina ställen? Går de bra med RiR( Rör i rör med slang) eller måste de vara
0 svar · 657 läst
D
Daniel 109: Jordvärme är nog billigare om man har bra mark och tillgång till grävare. Ska man köpa tjänsten blir det nog nästan lika dyrt.
4 svar · 1,8k läst
S
Segge: En kunnig rörmockare skulle säkert kunna svar direkt ja eller nej på frågan men jag tänkte ändå presentera lite siffror. Jordvärmepumpen placeras i en intilliggande byggnad och en kulvert dras till huset. Där har jag fått golvvärmen projekterad av LK. Enligt LK så behöver mitt system 390 l/h vilket blir ca 0.11 l/s med ett max tryckfall på 8,4 kPa, dock har jag 2 radiatorer på
0 svar · 1,1k läst
·
L
lostinsweden: Hej Du skulle få mer feedback kanske om du kunde ligga upp några fotos och ha en tråd per fråga.
1 svar · 726 läst
Huddingebo
Huddingebo: Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut? Jag hade kopplat loss rören, sett till at de är torra och låtit de ligga kvar om det inte är väldigt enkelt att ta bort de. Sedan får man koppla golvvärmen på matarrören som elementrören kommer ifrån.
1 svar · 1,1k läst
richardtenggren
richardtenggren: Det var R10, räckte att se sakerna i hyllan på Dahl så var jag övertygad. :)
2 svar · 854 läst
·
L
lostinsweden: Det ser ut som det läcker från T kopplingen i din bild.
2 svar · 1,2k läst
·
H
hempularen: Som sagt, det finns inga speciella regler
2 svar · 881 läst
B
Blackfield: Vad är det lite mer exakt du vill göra?
1 svar · 1,7k läst
Hojte
Hojte: [citat] Dessa kraven har väl tagits bort igen? Blev för mycket pappersarbete jämfört med vinsten med detta. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vedspisen-far-gront-ljus-igen Har inte tagits bort än men kommer antagligen tas bort
4 svar · 7,9k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Hur mycket går elpatronen? Och vid vilken temp behövs den? Får mycket elpatronstöd för 22’..en bra luftvärmepump värmer i -20, men dålig verkningsgrad, samt mindre förluster än bergvärme anläggningen.
19 svar · 22,1k läst
B
Bjober: Eldade du nog länge så du fick upp temperaturen i skorstenen? Man kan få elda i sotluckan för att få nått vettigt drag i spisen vid första eldningen.
3 svar · 6,9k läst
·
useless
useless: Låter som flödesproblem i kombination med hög temperatur. Som sagt var, går cirkpumpen i värmepumpen? Testa att även ställa upp gränsen för värmesäsong så att VP'n tycker att huset behöver värmas.
16 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.