Har problem med återkommande luft i laddkretsen på min effecta Lamda 35 . Vid första installationen var det luft , och det lät som hela pannan skulle flyga i luften. Men det blev bättre och bättre. Men sen har det kommit tillbaka igen , stånkar och bubblar , tryckmätaren flyger upp och ned. Nån som har något tips att göra för att få bukt med problemet? Bifogar bilder på installationen . Det blå röret kommer från acc-tanken

• Effekta Lambda 35 panna med synliga mätare och blå rör från ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna Effecta Lambda 35 med anslutna rör och tryckmätare i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Effecta Lambda 35 panna med synliga rör och ansluten tryckmätare i ett pannrum.
    Skapa konto
Har du rätt tryck i systemet, låter som att pumpen suger luft när mätaren åker jojo , vad står mätaren på nu, ska vara
ca 0,8 -1 ( 1,4 ) bar normalt vid fulla tankar

Så visar mätaren nu , pannan 65grader laddomat står stilla Termometer på en panna som visar cirka 65 grader Celsius.
Skapa konto

Inget tryck i systemet fyll PÅ, det finns en kran för det leta, den ska sitta på kallvattenröret och vara kopplat till ett värmerör , det tunna röret på höger sida av pannan är det kopplat till ett vattenrör. När du fyller sakta ska mätaren gå sakta upp

Edit konstig mätare garderad till 12 , brukligt med gradering till 6 Bar normalt för värmesystem, nu väldigt svårt att se vad som är vad, den står på något som ser ut som 1 - 1,5

Fyll på vatten somsagt.
Öppen expansion eller tryckkärl? Jag hoppas det lilla kärlet vi ser är till nåt annat än värmekretsen, solfångare eller nåt, för det är mycket för litet.

Systemet är fullt, jag har fyllt upp så det kommer vatten ur överfyllningsröret från expansionskärlet på vinden

Ok, öppen expansion.
Hur stort är kärlet?
Är det för litet och du har 1-2 kubikmeter acktank så rinner vattnet sakta ut i skvallran när systemet värms, sen blir det torrt när det svalnar och luften kommer tillbaks.
Sen tycker jag trycket är lågt ändå, borde vara 3-4 mVp iaf, för att inte pumpen ska kavitera.

Fotografen Fotografen skrev:
Fyll på vatten somsagt.
Öppen expansion eller tryckkärl? Jag hoppas det lilla kärlet vi ser är till nåt annat än värmekretsen, solfångare eller nåt, för det är mycket för litet.
öppen expansionen, det lilla röda är till solvärmen

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
I ilfred59 skrev:
Systemet är fullt, jag har fyllt upp så det kommer vatten ur överfyllningsröret från expansionskärlet på vinden
OK öppet system då, var går det röret upp vinden, det ska helst vara kopplat på returen från elementen på pannan, Exspantion kan sitta var som helst på ett returrör

S
Kan du beskriva systemet lite mer i detalj.
Har du ett öppet expansionskärl på vinden (volym?) och hur högt från pannan sett sitter det, för det lilla kärlet som syns på väggen kan väl aldrig vara avsett för pannsystemet?

Lite sen på bollen.

Tanken på 1800liter och exp. har varit kopplat till en äldre vedpanna förut utan problem. Problemen har börjat sen effectapannan och laddomat installerats ??

Avluftaren du har på pannan är den stängd med den lilla hatten i plast tror jag

J jonaserik skrev:
Avluftaren du har på pannan är den stängd med den lilla hatten i plast tror jag
Den där manicken har jag aldrig riktigt förstått mig på. Trodde det var nån typ av automatiskt luftare ? Köpte pannan begagnad i somras och monterat in den själv

Den typ av avluftare ska ha en avstängning under sig, är den inte stängd kan det bli ett underrtryck som gör att den suger in luft eftersom du har ett öppet system är det ett lågt ryck du har och då stänger inte en avluftare riktigt bra, finns hatten kavr så vrid till den lite måttligt

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Automatisk avluftningsventil på en radiator, justerad med skruv på toppen, monterad i ett rum under renovering.
Skapa konto
Så ser den ut . Jag skruvade åt skruven på toppen, får se om det blir nån bättring. Annars får man väl montera en manuell avluftningsventil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.