Varför så hög framledning som 27grader. Du får ju värmeförluster på vägen till förbrukarna. Finns ingen anledning att köra varmare än vad som behövs.

D docboy skrev:
Varför så hög framledning som 27grader. Du får ju värmeförluster på vägen till förbrukarna. Finns ingen anledning att köra varmare än vad som behövs.
27 grader körde jag för att snabbt få upp tempen och kunna reglera på termostaterna till önskad temp, kör jag med inställt 21 grader på fjärrvärmecentralen vet jag inte om det är termostaterna som reglerar eller den låga framledningstempen. Det var just bara för injusteringen, inte en permanent lösning.
Jag vill ha termostaterna till att stänga elementen vid tillskottsvärme och då vill jag veta att maxtempen i rummet med elementen aktiva inte överskrider 20 grader.

Det är främst om man har värmepump man vill hålla ner framledningstemperaturen. Men justera in elementen så att alla element blir varma även utan termostater.

Åsa Lund
S Stegatorparn skrev:
Och om det är 2 eller 3 radiatorer i samma rum?
Då ställer du in dem så att de har samma returtemperatur

D docboy skrev:
27 grader är nog inte framledningstemp, utan börvärde på inomhustemp?
Annars är den sensationellt låg för ett radiatorsystem.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Hej

Jag gav upp försöken att försöka balansera eller strypa flödet och nöjde mig med att justera termostaterna till att stänga vid 20C. Hängde termometrar i varje rum. Funkade fint några år tills ”folk” började pilla på dem nu är det lite si och så men inte kallt i alla fall :-)
K

Såg att ventilerna TS har kan förinställas.
Perfekt. Skruva bort termostaterna. Öppna alla förinställning på max. Stäng dörrar. Placera en termometer i varje rum.
Gör en justering tex ett halvt varv varje dag i de rum som är för varma tills dess att temp är lika. Klart.
Om värmecentralen styr på rumsgivare i något rum spelar ingen roll, man tittar bara på skillnaderna mellan rummen.

Även om man sedan pillar på termostaterna så kan ett element inte "sno" all värme från de andra.

Gäller främst tvårörssystem.

Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Man kan börja med att se till att få en rimlig returtemperatur på alla radiatorer.

Åsa Lund
martin43 martin43 skrev:
Perfekt. Skruva bort termostaterna. Öppna alla förinställning på max. Stäng dörrar. Placera en termometer i varje rum.
Gör en justering tex ett halvt varv varje dag i de rum som är för varma tills dess att temp är lika. Klart.
Om värmecentralen styr på rumsgivare i något rum spelar ingen roll, man tittar bara på skillnaderna mellan rummen.

Även om man sedan pillar på termostaterna så kan ett element inte "sno" all värme från de andra.

Kanon!
Jag menade samma som du, men du beskrev det bättre tycker jag

martin43 martin43 skrev:
27 grader är nog inte framledningstemp, utan börvärde på inomhustemp?
Annars är den sensationellt låg för ett radiatorsystem.
Precis, det är börvärde på inomhustempen.

martin43 martin43 skrev:

Detta hade jag tankarna kring, jag köper nog ett gäng temperaturgivare till min telldus så kan jag övervaka dom över tid också och justera in.
Alla står på max idag då jag inte ville begränsa systemet utan att veta vad jag behövde för flöde.

Tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.