11 253 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Kan man rädda ett gammalt vattenburet system?
Gamla radiatorsystem är byggda för självcirkulation, med grova rör och öppet, stort expansionskärl, placerat högre än alla radiatorer. "Om krisen eller kriget kommer", och du har en värmepanna som inte kräver el för att brinna, kan du bli mycket populär i området, såsom en av få som inte fryser inomhus. Skulle du brassa på så mycket att pannan kokar, är ditt gamla system idiotsäkert. Det låter som en jordbävning är igång, men det enda som händer är att vatten sprutar ut ur det s k skvallerröret. Det kan mynna ut intill en avloppsbrunn i pannrummet, eller genom en vägg ut i trädgården. Modernare system har mycket klenare dimensioner på rör och radiatorer, tekniskt mer avancerat, litet, expansionskärl i källaren, och kräver cirkulationspump. Billigare och enklare att bygga och ger jämnare uppvärmning. Men, det slutar fungera vid strömavbrott, och pumpen kan ge missljud som fortplantar sig via rören.
Att spola rent har sina nackdelar eftersom det kommer in nytt syrerikt vatten. Man vill få in så lite syre som möjligt i systemet eftersom det oxiderar metallen. Använder man kranvatten borde det hjälpa att värma det först. När man värmer vatten i en kastrull ser man att det bildas bubblor på botten. Dessa bubblar sedan upp. Bubblorna består av luft som innehåller syre, som man på detta sätt blir av med. Det finns mycket skrivet om att fylla på värmesystem, t.ex. https://www.byggahus.se/forum/threads/glykol-i-vaermesystemet.177855/.
C civilingenjören skrev:Att spola rent har sina nackdelar eftersom det kommer in nytt syrerikt vatten. Man vill få in så lite syre som möjligt i systemet eftersom det oxiderar metallen. Använder man kranvatten borde det hjälpa att värma det först. När man värmer vatten i en kastrull ser man att det bildas bubblor på botten. Dessa bubblar sedan upp. Bubblorna består av luft som innehåller syre, som man på detta sätt blir av med. Det finns mycket skrivet om att fylla på värmesystem, t.ex. [länk].
Aha,,, tänkte mest få bort skiten så det inte sätter igen... kanske bättre med tryckluft då
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Dessutom får man tänka på att även om man fyller på med kranvatten så är det ju inte så att man startat nån process som tar kål på allt inom en vecka. Varningarna är starkt överdrivna skulle jag vilja säga. Det är nog skillnad om man byter vatten en gång i veckan.........
Jag har själv öppet system och tappar upp en gång om året. Efter det brukar jag elda på så tanken går upp i 90 grader ett par dagar så att ev syre försvinner. Det är starkt överdrivet att dina feta fina järnrör skulle rösta upp pga av lite syresatt vatten. Jag skulle spolat med vatten för att göra rent och trycktes ta, sen spolat bort eventuellt kvarvarande vatten med tryckluft.
Klicka här för att svara