Hej,
Vi har bytt elradiatorer i hela huset. Jag förstår inte riktigt principen på hur dom fungerar. Någon som kan förklara? Det är elektrisk termostat på.
En dag kan dom vara avstängda trots att det är kallt i rummet, en annan dag kan dom vara på och varma trots att det redan är varmt i rummet. Någon som kan förklara hur det fungerar och vad jag kan vänta mig? Jag vill ställa in dom så att jag mår en förväntad temperatur på 20/21 grader.
Det är radiatorer från Gnosjö det gäller, i olika effekt.
Behövs mer information?
Vi har bytt elradiatorer i hela huset. Jag förstår inte riktigt principen på hur dom fungerar. Någon som kan förklara? Det är elektrisk termostat på.
En dag kan dom vara avstängda trots att det är kallt i rummet, en annan dag kan dom vara på och varma trots att det redan är varmt i rummet. Någon som kan förklara hur det fungerar och vad jag kan vänta mig? Jag vill ställa in dom så att jag mår en förväntad temperatur på 20/21 grader.
Det är radiatorer från Gnosjö det gäller, i olika effekt.
Behövs mer information?
Det är viktigt att de har moderna elektroniska termostater. De är exakta och arbetar med liten hysteres. Med bimetalltermostater kan det bli dålig värmestyrning och det t.ex. dröjer för länge innan värmen går på när temperaturen sjunker eller det omvända.
Tack för svaret. Det är elektronisk termostat. Såhär står det om elementen på Gnosjös hemsida:
"Radiatorn är fylld med underhållsfri mineralolja. Oljan fungerar som stabilisator och ger jämn värme över hela radiatorytan. Radiatorn är försedd med elektronisk termostat som håller en behaglig värmenivå, villket spar energi. Termostaten är otroligt noggrann med en exakthetsavvikelse på +/- 0,2°. Den är försedd med nattsänkning, överhettningsskydd, schemalagd styrning och "open window" funktion bl.a. Radiatorn är helt ljudlös och luktfri. Radiatorn bränner ej damm och blir då det perfekta miljövänliga valet för astmatiker och allergiker. Radiatorn är försedd med 4 graders temperatursänkning via extra brytare. Radiatorn levereras i både 230V och 400V. 400V levereras med väggfäste och anslutningssladd. 230V levereras med väggfäste, golvfäste, 1.5 meter sladd med stickpropp. Kapslingsklass IP21"
Kan det vara någon programmeringsfunktion? Jag har försökt nollställa enligt instruktioner.
Ena morgonen är det ingen värme medan nästa dag kan det vara värme, oberoende av temperaturen i rummet.
"Radiatorn är fylld med underhållsfri mineralolja. Oljan fungerar som stabilisator och ger jämn värme över hela radiatorytan. Radiatorn är försedd med elektronisk termostat som håller en behaglig värmenivå, villket spar energi. Termostaten är otroligt noggrann med en exakthetsavvikelse på +/- 0,2°. Den är försedd med nattsänkning, överhettningsskydd, schemalagd styrning och "open window" funktion bl.a. Radiatorn är helt ljudlös och luktfri. Radiatorn bränner ej damm och blir då det perfekta miljövänliga valet för astmatiker och allergiker. Radiatorn är försedd med 4 graders temperatursänkning via extra brytare. Radiatorn levereras i både 230V och 400V. 400V levereras med väggfäste och anslutningssladd. 230V levereras med väggfäste, golvfäste, 1.5 meter sladd med stickpropp. Kapslingsklass IP21"
Kan det vara någon programmeringsfunktion? Jag har försökt nollställa enligt instruktioner.
Ena morgonen är det ingen värme medan nästa dag kan det vara värme, oberoende av temperaturen i rummet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Värt att poängtera är ju att oljefyllda element är ganska tröga på det viset. Det är ju inte direkt så man känner att de slår av och på utan även oljan håller ju en uppnådd temp, sen ligger ju termostaten bara och pytsar på sakteliga. Är man osäker så kan man ju hänga dit en termometer mitt i rummet och se vad det ligger på normalt.
Det är väl skillnad om elementet periodvis är helt iskallt för då låter det ju konstigt.........
Det är väl skillnad om elementet periodvis är helt iskallt för då låter det ju konstigt.........
...... periodvis är det helt iskallt och periodvis är det varmt. Samma temp i rummet.S Stefan1972 skrev:Värt att poängtera är ju att oljefyllda element är ganska tröga på det viset. Det är ju inte direkt så man känner att de slår av och på utan även oljan håller ju en uppnådd temp, sen ligger ju termostaten bara och pytsar på sakteliga. Är man osäker så kan man ju hänga dit en termometer mitt i rummet och se vad det ligger på normalt.
Manualen är lite rörigt skulle jag säga, men som jag ser det är det viktigt att den högra brytaren under temp.vredet står i komfortläge. Dioden precis till höger om brytaren ska då vara släckt, indikerande att elementet jobbar med komforttemp. alltså ingen sänkning av temp. och ej heller någon schemainställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara