Jag tänkte börja nysta i hur vi kan sänka vår fjärrvärmeförbrukning.

Jag bor i en 1-plans atriumvilla byggd 1969. Grunden är betongplatta och isolerad med hård mineralullsskiva. Stommen består av ytterväggar av storelement i trä och lockpanel. Vi har blandat med två- och treglasfönster. 2014 installerade vi fjärrvärme. Vi har en utomhusgivare som sitter på husets östra sida. Vi har inte någon inomhusgivare. Vår boarea är 140 kvm, ingen golvvärme. Vi har vattenburna element som går som en slinga i huset.

Vi är två vuxna och tre barn. När vi skall duscha kan det ofta dröja en stund innan vattnet blir varmt, jag antar att det beror på att vattnet skall gå runt hela huset innan det kommer till duschen. Äldsta barnet gillar att bada och duscha länge. I januari förbrukade vi knappt 3 MWh.

Vår fjärrvärmecentral är av modell Metro Therm Superb. Expansionsskärl är ställt på 1 bar vintertid. Enligt display är när detta skrivs: Verklig framledningstemperatur 35,3 grader. Beräknad framledningstemperatur är 37,2 grader. Utetemperatur (enligt givaren) är 1,16 grader. Värmekurvan är ställd på 1,16, bifogar kurvinfo från manualen. Tyvärr hittar jag inte inomhustermometern just nu - så jag vet inte den exakta temperaturen inomhus. I fjärrvärmecentralen är "beräknad inomhustemperatur" ställd på 18 grader.

Elementen är luftade idag (de innehåll inte någon luft).

Nu till mina frågor:

1. Jag kan inte så mycket om sånt här, men spontant känns det som framledningstemperaturen (35,3 grader) är för låg, borde väl vara mellan 50-55 grader? Mäter jag vid kranen i köket så får jag dock 50 grader.
  2. Känns som om utomhusgivaren visar snäppet för hög temperatur. Sitter den i rätt väderstreck?
  3. Har jag något att vinna på att installera en inomhusgivare?
  4. Något annat uppenbart jag kan göra för att sänka fjärrvärmeförbrukningen, bortsett från att säga till äldsta barnet att inte duscha länge/bada?
Tack för hjälpen!

• Diagram över framledningstemperatur i relation till utomhustemperatur för justering av värmekurva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. Framledningstemperaturen gäller för temperaturen ut från pannan till värmesystemet. Temperaturen på varmvattnet är något annat men bra om det är 50-60°C vid tappstället.
2. Utomhusgivaren kan gärna sitta åt norr där den störs minst av solstrålningen.
3. Har man bra termostater på radiatorerna behövs det inte någon innegivare. Har man innegivare och t.ex. eldar i kamin kan det blir kallt i de rum dit värmen från kaminen inte når.
4. Tycker inte att fjärrvärmeförbrukningen låter särskild hög men varmvatten drar mycket energi så det är fint om hushållar med det.

Redigerat:
Tycker inte heller förbrukningen verkar hög. Hur mycket förbrukar ni på ett år? Hur varmt har ni inomhus?

De besparingar man kan göra är att sänka inomhustemperaturen samt hushålla med varmvattnet.

Sen kan man ju tilläggsisolera och byta fönster mm, men investeringskostnaderna blir så höga, så de äter upp den lilla energibesparingen man gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.