2 460 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Extraisolera huset?
Sida 1 av 2
Hej
Jag har ett Borohus från 1989, jag har idag ca 40 cm lösull som är vit och ser ut som bomull. Jag tänkte extraisolera detta för att få lägre uppvärmningskostnader. Ska jag anlita isover och köra hit en stor bil och blåsa in nytt och fylla upp till 60 cm eller ska jag handla en annan typ av isolering på t ex Byggmax och isolera upp själv?
Först och främst tänkte jag kratta lite i den gamla isoleringen för att få en finare yta, det har sjunkit ojämnt.
Jag har ett Borohus från 1989, jag har idag ca 40 cm lösull som är vit och ser ut som bomull. Jag tänkte extraisolera detta för att få lägre uppvärmningskostnader. Ska jag anlita isover och köra hit en stor bil och blåsa in nytt och fylla upp till 60 cm eller ska jag handla en annan typ av isolering på t ex Byggmax och isolera upp själv?
Först och främst tänkte jag kratta lite i den gamla isoleringen för att få en finare yta, det har sjunkit ojämnt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 875 inlägg
Vilken mineralull som helst duger.
Du skall inte blanda olika typer av isolering.A ACJ83 skrev:
Olika märken av samma typ av isolering är inga problem.
Man kan få köldbryggor om det inte ligger jämt, men lambdavärde är nästan samma för alla märken om man jämför samma typ av isolering.
Är lambdavärden lika så får du inga köld bryggor även om det råkar var en grop i den gamla isoleringen.
Cellulosa baserad isolering tillåter en fuktvandring genom materialet(materialet "andas"), mineral/glasfiber behåller fukten och du får mögel.A ACJ83 skrev:
Det är därför man behöver en ångspärr för mineralisolering.
Aha okej, jag har gul glasfiber på mitt garage och där la jag på annan glasfiber av annat märke. Såg nästan likadan ut.
På huset har jag vit glasfiberull (tror jag att det är) men kan jag lägga annan glasfiber av annan färg och typ ovanpå det?
Jag undrar oxå var fuktspärren sitter? Antar att den är närmast insidan av innerväggen dvs gipsskivan.
På huset har jag vit glasfiberull (tror jag att det är) men kan jag lägga annan glasfiber av annan färg och typ ovanpå det?
Jag undrar oxå var fuktspärren sitter? Antar att den är närmast insidan av innerväggen dvs gipsskivan.
Jag tvivlar på att en ökning från 40 till 60 cm ger minskad energiförbrukning i proportion till den ökade risken för fuktproblem. Med 60 cm isolering måste fuktspärren på insidan verkligen vara tät och det är den inte i ett hus från den tiden och knappast i nya hus heller för den delen.
Däremot blev det stor skillnad då vi gick från 15 till 30 cm på föräldrarnas hus.
Här i huset skulle det också behövas någonting mer än 20 cm jord och mossa på mellantaket........ men vi bor på hyra så det blir ylletröja och 16 grader inomhus i stället.
Däremot blev det stor skillnad då vi gick från 15 till 30 cm på föräldrarnas hus.
Här i huset skulle det också behövas någonting mer än 20 cm jord och mossa på mellantaket........ men vi bor på hyra så det blir ylletröja och 16 grader inomhus i stället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 875 inlägg
Nej absolut inte.
Glasull och Stenull samlas i mineralull och kan blandas. 60cm funkar bra om du har diffusionsplast på insidan. 40cm är ganska okej tjocklek. Kanske det finns bättre ställen att lägga extra kostnaden, hur ser grund och värmesystem ut?
Glasull och Stenull samlas i mineralull och kan blandas. 60cm funkar bra om du har diffusionsplast på insidan. 40cm är ganska okej tjocklek. Kanske det finns bättre ställen att lägga extra kostnaden, hur ser grund och värmesystem ut?
Grunden ser bra ut, jag ska ta och kratta ut isoleringen och minimera de gångar som mössen gjort under alla åren. Det borde göra skillnad i takisoleringen.
Jag har ett bacho ACJ aggregat och ett ACF minivent. Tänkte byta lager i fläktarna. Sedan har jag en Keddy Exklusive rörspis och en luft/luftvärmepump.
Jag har ett bacho ACJ aggregat och ett ACF minivent. Tänkte byta lager i fläktarna. Sedan har jag en Keddy Exklusive rörspis och en luft/luftvärmepump.
Är knappt värt det att öka från 400mm till 600mm du sparar ca 400 kWh om året på ett 100 kvm stor yta. Pay-off blir inte särskilt bra även om du gör arbetet själv och sen som nämns innan fuktrisken ökar. Det gör mer skada än nytta, vid nybyggnation är det vanligast med 400mm.
Vi har 103 mm isolering i väggarna, 120 i golvet och 250-350 i taket. Jag har räknat på återbetalningstiden för att tilläggsisolera ytterväggarna samt golvet och kommit fram till att det kanske skulle gå break even om 50 år om vi gör allt jobb själva så jag tvivlar på att det lönar sig ekonomiskt för dig att gå från 400 till 600 mm isolering i taket. Vi kommer tilläggsisolera i alla fall, men det är för att vi ändå ska byta hela panelen och då kan vi lika gärna öka isoleringen och byta den gamla samtidigt och förhoppningsvis minska köldbryggor och drag. Golvet är så himla kallt om man inte har en innetemperatur på 24-25 grader så bara att få varmare golv är värt pengarna och jobbet tycker vi, framförallt med en liten på väg som kommer krypa runt på golven de närmsta vintrarna