1 811 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Byta expantionskärl?
Som sagt. Förtrycket i kärlet beror ju på en del olika grejor.
Hur högt systemet är över kärlet.
Hur stort systemet är.
Vilka temperaturer systemvattnet varierar mellan.
egentligen ska man veta allt detta och sen räkna fram vilket förtryck kärlet ska ha.
När man sen kollar/justerar förtrycket så ska kärlet vara bortkopplat/opåverkat från systemet.
Men det brukar alltid vara så att luften pyst ut från ventilen och så har det fyllts på med vatten i stället och sen börjar pendlingar och problem.
Jag brukar trycka i luft och släppa ut vatten på ”en höft” tills jag tror det är lagomt om jag inte kan koppla bort kärlet enkelt.
Men det går att räkna ut och göra precis som man ska också.
När det är precis rätt, oavsett hur man nu lyckas få till det, så ska kärlet innehålla inget/bara lite vatten när systemet är som kallast och trycket ska då vara som lägst, men tillräckligt högt för att hålla systemet trycksatt hela vägen upp till högsta punkt. När systemet värms så ska kärlet ta emot vattnet när vattnet sväller och luftkudden i kärlet komprimeras därmed.
Hur högt systemet är över kärlet.
Hur stort systemet är.
Vilka temperaturer systemvattnet varierar mellan.
egentligen ska man veta allt detta och sen räkna fram vilket förtryck kärlet ska ha.
När man sen kollar/justerar förtrycket så ska kärlet vara bortkopplat/opåverkat från systemet.
Men det brukar alltid vara så att luften pyst ut från ventilen och så har det fyllts på med vatten i stället och sen börjar pendlingar och problem.
Jag brukar trycka i luft och släppa ut vatten på ”en höft” tills jag tror det är lagomt om jag inte kan koppla bort kärlet enkelt.
Men det går att räkna ut och göra precis som man ska också.
När det är precis rätt, oavsett hur man nu lyckas få till det, så ska kärlet innehålla inget/bara lite vatten när systemet är som kallast och trycket ska då vara som lägst, men tillräckligt högt för att hålla systemet trycksatt hela vägen upp till högsta punkt. När systemet värms så ska kärlet ta emot vattnet när vattnet sväller och luftkudden i kärlet komprimeras därmed.
Redigerat:
Nej, så avancerat är det inte. Förtrycket är något högre än lägsta önskade tryck i systemet. Normalt sett samma som systemets höjd. När man fyller vatten kan man ta hänsyn till en hel massa parametrar om man vill. Men det är inte så noga.
Kärlet behöver inte kopplas bort eller isoleras. Det räcker med att trycket på vattnet är lägre än förtrycket. Fyllningen som gjorts här verkar vara som den ska.
Kärlet behöver inte kopplas bort eller isoleras. Det räcker med att trycket på vattnet är lägre än förtrycket. Fyllningen som gjorts här verkar vara som den ska.
Der med förtryck och systemtryck läs denna;
http://faq.varmepumpsforum.com/?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
Det är en bra förklaring.
http://faq.varmepumpsforum.com/?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
Det är en bra förklaring.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden